Jak se rozjela druhá podzimní vlna COVID-19, vzpomněl jsem si na článek, na který jsme odkazovali na jaře. Schválně si ho znovu přečtěte a zpětně porovnejte, jak jste situaci vnímali na jaře a jak ji vnímáte nyní. Pro mě je ten text, který se odvolává na Nassima Taleba, stále v platnosti.
Stále nejsme schopni se připravit na nepoznané. A po relativně klidných prázdninách, tu zase máme restrikce, které dále omezí kulhající ekonomiku zavíráním škol, školek, institucí a podniků. Nechci tím říct, že je to vyloženě špatně. Jen to ukazuje na to, že jsme (s naší vládou v čele) zase překvapeni z vývoje situace. Bez ohledu na všechny prognózy, které od jara vznikly.
Co dělat, když venku zuří globální pandemie?
Jistě, jsou tady experti, kteří mohou oponovat formou „já jsem vám to říkal…“, ale těm bych rád připomněl, že ani tak moc preferované testování zatím na podzim nepřináší žádné omezení nákazy. Je stále příliš pomalé, aby mělo moc zastavit šíření, a zatím pouze zvyšuje náklady a zadlužení státu, které budeme muset nakonec všichni zaplatit. Pro mě z toho vyplývá jediné. Spolu s Talebem říkám: Plánujme, dělejme si prognózy. Ale nebuďme překvapení, když se realita nebude chovat podle nich.
Jak tato krize mění obchodní myšlení (některých) firem
Krize motivuje firmy zkoušet nové věci. Proto jsme posledních měsících zaregistrovali významně zvýšený počet poptávek po telemarketingu a Lead Generation (podívejte se do našeho marketingového slovníku). To jenom potvrzuje naše dřívější přesvědčení, že ve chvílích krize se škrtají rozpočty na PR a hledá se jiná reálnější cesta, jak se dostat k novým zakázkám.
Bohužel, většina z poptávajících nedokáže dohlédnout komplexnost této služby a jejich zadání je často velmi prosté: “Zavolejte co nejvíce lidí za co nejméně peněz”. Rozumím tomu, že v krizi nelze utrácet
Na druhou stranu to ukazuje na totální nepochopení situace. Pokud klient nabízí rychloobrátkové produkty nebo služby, potom asi logicky hledá jednoduchý telemarketing, protože způsob prodeje jsou velké objemy při malých maržích. A hlavní konkurenční výhoda je cena. V takové případě se diskuze o nadhodnotě produktu nebo služby míjí u klienta účinkem. Takovou poptávku lze poznat i podle toho, že přijde mailem formou „Pošlete nabídku těchto položek služeb… Děkujeme. Na shledanou“. Jak takové firmy nabízí své produkty, tak požadují služby od svých potenciálních dodavatelů. Je pro ně důležitá pouze cena.
Forma telefonického hovoru
Pro tyto zájemce ale nenabízíme očekávanou službu. Nikdy nebudeme nejlacinější. Call centra, která tlačí své operátory na co nejrychlejší vytáčení čísel, dokážou dodat větší objem, za kratší čas. A tedy nižší cenu. Často svým operátorům nastavují tak zvané automatické vytáčení, kdy po ukončení hovoru, třeba do 5 sekund začne automat vytáčet další číslo.
Call centrum jako dodavatel vajec z klecového chovu
Velmi volně lze toto přirovnat k současnému velkému tématu – nákup vajec z klecových chovů. Pokud vám to nevadí, tak si budete kupovat vejce začínající trojkou, a budete kašlat na kvalitu. Pokud ale o tom trochu přemýšlíte, vyberete si jiná vejce, i když jsou o něco dražší. Stejné to je i s našimi klienty. Pokud opravdu přemýšlí o tom, co chtějí získat za leady, a zajímá je kvalita, zvažuji nabídku komplexněji. Nevolí nejlacinější nabídku telemarketingu, ale hledají řešení jejich potřeby. Tím řešením je telefonní komunikace opravdové hodnoty jejich nabídky.
Pokud zvažujete telemarketing na podporu vašich současných aktivit, přemýšlejte o tom, jestli chcete objem nebo kvalitu. Nebo se obraťte na nás.
Jak generovat nové leady
Tématu vytváření nových obchodních příležitostí se dlouhodobě věnujeme a píšeme o něm na našem blogu IDEAMAG.
Pokud se chcete v problematice generování leadů zorientovat, doporučujeme tyto články, které pro čtenáře IDEAMAG připravuje Petr Chaloupka ze společnosti LEADMACHINE.
LEADMACHINE – nová služba Idealabu I.
LEADMACHINE – nová služba Idealabu II.
Jak generovat nové leady I.
Jak generovat nové leady II.
Demand Generation v době krize
Přečtěte si náš seriál
PR pro development I.
PR pro development II.
PR pro development III.
PR pro development IV.
PR pro development V.
PR pro development VI.
Všechny články na téma PR a development na IDEAMAG
Ilustrační foto: Clay Banks z fotobanky Unsplash