Druhý rok připravujeme projekt Čeští výrobci. Tady jsou letošní novinky. Série 02 právě startuje.
Náš projekt vzniká za podpory Ministerstva zahraničí ČR. Píší o nás celostátní média. A především natáčíme, fotíme a píšeme o českém designu a výrobě.
Projekt Čeští výrobci je především o unikátních technologických postupech a značkách, které v České republice vyrábějí, navrhují a prodávají krásné věci. Mohou to být židle a sedací nábytek (Čeští výrobci: díl TON), sklo (Čeští výrobci: ALDIT), modulární architektura (Čeští výrobci: KOMA), ale i designový nábytek (Čeští výrobci: VESPERA) nebo nábytek pro děti (Čeští výrobci: BENLEMI).
Čeští výrobci jsou světoví
„Stále víc hledáme kvalitní a designové produkty, jejich výroba však bývá veřejnosti skrytá. Utajena je většinou také složitost kreativních a výrobních procesů. Projekt Čeští výrobci poskytuje pohled do zákulisí výroby všem, kteří chtějí poznat, jak věci fungují,” vysvětluje autor projektu a zakladatel naší agentury Radek Váňa. Když jsme loni projekt vymýšleli, věděli jsme, že chceme jít do výroby, mluvit se zakladateli značek. S designéry, s lidmi, kteří vytvářejí a šíří dobré jméno české výroby. Odtud také název projektu Čeští výrobci.
Video a článek na iDnes
Ve spolupráci s Ministerstvem zahraničí
Velkým posunem celého projektu po prvních pěti dílech byla dohoda s Ministerstvem zahraničí České republiky, které podpořilo náš projekt. Z našich bezmála půlhodinových reportáží vznikla krátká, několika minutová videa, která MZV ČR využívá na českých ambasádách a pro prezentaci českých výrobců na zahraničních veletrzích a výstavách.
Samozřejmě máme radost, když si projektu Čeští výrobci všimnou i velká média, jako je iDnes. Prezentace české výroby, designu a navrhování je důležitá a posouvá českou výrobu i design dál: do Evropy i do světa.
Co je projekt Čeští výrobci
Rok 2022 je a bude rokem plným změn a nejistoty. Víme to a chceme český design propagovat ve světě. Chceme firmám, pro které projekt Čeští výrobci připravujeme, pomoci s marketingem: ukázat v autentických reportážích, jak vznikají jedinečné designové výrobky, jak o nich uvažují jejich autoři i majitelé firem. Jak zvládají systémové změny na trhu komodit, jak se vyrovnávají s nárůsty cen surovin, rostoucí dopravou a v neposlední řadě i s válkou na Ukrajině. O tom všem natáčíme a píšeme. O tom mluvíme s těmi, jichž se to bezprostředně dotýká: ať už dovážejí z Asie materiály, komponenty nebo naopak prodávají do Ruska nebo dalších zemí na východ od České republiky.
Jak vyrábět & jak prodávat
To jsou dva základní body naší letošní série. Zdaleka už nejde jen o design. O krásu a o to, že designér navrhne krásný produkt, výrobce ho vyrobí… a co dál? Jak ho prodat? Jak dovézt komponenty ze zahraničí? Jak nastavit cenu, když všechny vstupy do výroby dramaticky rostou? Není pracovní síla. Jak si poradit s výpadky výrobních kapacit, když díky covidu polovina, ale i více zaměstnanců nemůže pracovat a firma má nasmlouvané zakázky?
Takových otázek bez jasných odpovědí jsme za posledních několik měsíců slyšeli více než dost. Projeli jsme Českou republiku, mluvili s majiteli firem, ptali se designérů. Zjišťovali jsme, jak funguje obchod s designem. Ale hlavně jsme natáčeli, nahrávali rozhovory, psali a fotografovali.
Další díl právě chystáme a bude věnovaný firmě LD Seating, boskovickému výrobci nábytku. „My sledujeme trendy, které udávají návrháři. Inspirujeme se jimi, ale zároveň zachováváme ergonomičnost sezení. Víme, jak důležité je vybrat sezení přesně na míru danému prostoru, protože i zdánlivé detaily, jako je barva konstrukce sedaček, mohou přispět k celkové atmosféře interiéru. Proto jsou naše výrobky variabilní a komponenty si můžete vybrat dle vašich potřeb,“ říká Jitka Hurábová, zakladatelka firmy LD Seating a energická podnikatelka, která nás pozvala do Boskovic k natočení dalšího dílu projektu Čeští výrobci.
„Stejně jako je naše firma již dvacet let nedílnou součástí Boskovického regionu, i náš nábytek vás bude provázet po mnoho let v nezměněné kvalitě,“ říká paní Hurábová. A my jsme rádi, že tento díl o kancelářském nábytku LD Seating vznikl. Jsme rádi, že můžeme ukázat naši českou výrobu, jsme rádi, že téma kanceláří, kterému se dlouhodobě v Idealabu věnujeme, jsme v Boskovicích rozebrali opravdu důkladně. Už brzy na webu www.cestivyrobci.cz a na www.archizoom.cz uvidíte výsledek.
Kdo připravuje projekt Čeští výrobci
Propojujeme svět online prezentace, audiovizuální tvorby a kvalitního obsahu: textů i fotografií. Představujeme přední české průmyslové firmy a vytváříme "platformu" výrobců designu, kterou každý měsíc aktualizujeme a dál rozvíjíme.
Náš projekt vzniká za podpory a ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí České republiky. Autorem konceptu a kreativním mozkem Českých výrobců je Radek Váňa, zakladatel a head agentury Idealab. Produkci a přípravu řídí Petra Ducháčková, která koordinuje celý produkční tým: kameramany, zvuk, střih a postprodukci filmu. Prezentaci na ARCHIZOOM připravuje Lan Duongová a online kampaň, která celý seriál filmů o českém designu propaguje, v Idealabu řídí Helena Součková. Na každém dílu pracuje kolem desítky lidí a v sérii S02 (tedy pro letošní rok 2022) jsme ke spolupráci přizvali zkušenou moderátorku Kamilu Ulčovou. Kamila zpovídala naše hosty z Boskovic: LD Seating vyrábí kancelářský nábytek, má velkou čalounickou dílnu a náš další díl projektu Čeští výrobci jsme připravili právě tady.
Čeští výrobci: jednotlivé díly
Všechny představené firmy projektu Čeští výrobci spojuje průmyslová výroba v České republice, spolupráce s předními designéry a hlavně vytváření designových produktů, které svou hodnotou daleko přesahují běžné spotřební zboží.
Díl 1: TON
Firmu TON neboli Továrnu na ohýbaný nábytek zná snad každý. Thonetku měl doma Tolstoj, Renoir i Dalí a tvůrci pořadu Čeští výrobci měli tu čest podívat se na místo, kde tradice výroby tohoto legendárního nábytku začala, a to již v roce 1861. Neskutečné je, že se stále jedná o manufakturu, jen ve větším stylu. Ohýbání dřeva zůstalo i nadále ruční prací. Nejde totiž jen o techniku a sílu, ale i cit. Průkopnická metoda ohýbání dřeva udělala z tohoto nábytku nadčasovou klasiku.
Díl 2: KOMA Modular
Druhý díl je věnovaný průkopníkovi v modulární výstavbě. Navštívili jsme firmu KOMA Modular, která ve Vizovicích vyrábí své modulární systémy již téměř 30 let. Špičkové technologie, futuristický design a dlouhodobé vize. To jsou prvky, které nejvíce vystihují firmu KOMA Modular. Její zakladatel Stanislav Martinec je vizionář a stratég. Důkazem je realizace českého pavilonu EXPO 2015, který v Miláně získal bronzovou medaili za architekturu. V loňském roce postavila KOMA první modulární nemocnici v České republice. Desítky administrativních budov, obchodů, hotelů, školek i škol od firmy KOMA najdeme nejen u nás, ale také v celé Evropě.
Díl 3: Benlemi
Třetí díl jsme natáčeli v rodinné firmě Benlemi, kde bratři Michal a Petr Pompovi společně vymýšlí, jak přinášet rodinám radost výrobou hravého nábytku z přírodních materiálů. Michal Pomp v roce 2015 představil světu ručně pletené závěsné křeslo z vrbového proutí. Dodnes populární křeslo bylo prvním výrobkem firmy Benlemi. O rok později pak vznikla první domečková postel z masivního dřeva. Dnes rodinu Benlemi tvoří více než 50 členů, kteří dodávají nábytek a vybavení dětských pokojů do celé Evropy.
Díl 4: Aldit
V Lučanech nad Nisou se v roce 1997 začal psát příběh rodinné firmy Aldit, která si zakládá na tradici a unikátní výrobní technologii zpracování skla, a která má v zahraničí významné postavení. Nadčasové interiérové prvky a osvětlení od tohoto českého výrobce najdeme po celém světě. Za úspěchem značky stojí především inovativní design a moderní technologie.
Díl 5: Vespera
V pořadí pátý díl seriálu Čeští výrobci je věnován firmě Vespera z jihomoravského města Rousínov. Další český výrobce, kterého jsme navštívili v rámci projektu mapujícího českou scénu výrobců designu, se specializuje na vývoj a výrobu čalouněného nábytku. Historie firmy, která navazuje na předrevoluční tradici proslulých rousínovských závodů, sahá do počátku 90. let.
Čeští výrobci: chcete být součástí?
Vybíráme si, a proto každá zapojená firma podléhá našemu kurátorskému výběru tak, abychom prezentovali jen ty firmy, které vyrábí skutečně hodnotné designové produkty. A které máme rádi. Protože láska k designu neodmyslitelně patří.
Přidejte se do projektu Čeští výrobci
Náš tip: Jak na úspěšný newsletter?
Začněte hned. Prostudujte si naše návody na úspěšný marketing a zkuste to sami. Shrnuli jsme celou strategii newsletterového marketingu do seriálu článků a sdílíme naše know-how i s vámi.
Můžete se ponořit do 1. dílu seriálu Jak vytvořit úspěšný newsletter anebo přejít na 2. díl seriálu Jak vytvořit úspěšný newsletter (tam jsme řešili Předmět mailu). Ve třetím dílu Jak vytvořit úspěšný newsletter už řešíme podrobnosti jako "call to action" tlačítko a další vychytávky, které v našich newsletterech také najdete.
Až si seriál pročtete a shrnete si pro sebe vše podstatné, můžete zjistit - podobně jako řada našich klientů - že newsletter nemáte kapacitu připravovat. Anebo na přípravu newsletteru nemáte čas, neumíte psát... anebo obojí. Rádi vám pomůžeme.
Jak postupovat, když nemáte čas na newsletter
Napište přímo Radkovi Váňovi na radek@idealab.cz, nebo mu zavolejte na tel. +420 777 572 476 a dohodněte se na konzultaci, která vám dá odpovědi na vaše otázky, jak připravit úspěšný newsletter.
A jak tento newsletter využijete pro vaše podnikání.
Jak newsletter připravit?
Jak newsletter odeslat?
To všechno vám vysvětlíme.
Marketingový slovník Idealabu
Pečlivě vybíráme termíny a pojmy z oblasti marketingové komunikace, které by se vám mohly hodit pro vaši práci. Najdete je v Marketingovém slovníku Idealabu, který dnes obsahuje několik set pojmů. Několik tisíc čtenářů tohoto blogu nejčastěji hledá v Marketingovém slovníku tato hesla: