Spustili jsme projekt Lead Machine, který přinesl řadu zajímavých zjištění. První z nich: weby, na které nikdo nesáhl dva, tři roky… nejsou žádnou výjimkou.

Náš nový projekt Lead Machine je v českém prostředí unikátní služba, která měřitelným způsobem přináší nové obchodní příležitosti. Zaměřili jsme se na práci s databázemi a pokročilými měřícími technikami na webu, propojili je s obchodním talentem a znalostí B2B marketingu, kterému se v Idealabu věnujeme více než deset let… A pustili se do toho.
V našem volném seriálu přinášíme první z článků, které inspirují získané zkušenosti z nového úspěšného projektu Lead Machine.

Starý web? Nevadí.

Mezi českými architekty, ale nejen mezi nimi, nejsou vůbec žádnou výjimkou weby staré pět, sedm, ale i deset let.
Kdysi nám někdo web postavil, ale my s ním nic neděláme, protože máme práce dost.“ „Občas (rozuměj: jednou za půl roku) na web něco dáme, ale jestli tam někdo chodí, to fakt nevíme.“ „Máme práci na rok dopředu, takže web nás naprosto nezajímá.“… to je jen několik z modelových odpovědí, které naše kolegyně Iva slýchá od architektů, když se s nimi baví o jejich webech.
Občas někdo zmíní, že se prezentuje na Archiwebu a to vlastně stačí (jak to správně udělat, jsme psali v článku Jak se prezentovat na Archiwebu) a tím náš rozhovor obvykle končí.

Ads ShortCode:

Změna? A kdy?

Co by mělo být motivací k tomu měnit web? Má to být výkonnější nástroj marketingu pro architekty? Může být vůbec konverzním nástrojem, tedy tím, co reálně přináší nové zakázky? Je web pro architekty nástrojem, který může vydělávat?
Anebo jen utrácíme peníze za prezentaci, kterou stejně nepotřebujeme?

Tady je pár odpovědí a náš pohled, podložený roky zkušeností, na web jako prodejní nástroj pro architekty. Nový web znamená vždycky další peníze vydané tak nějak „nad rámec“.
Z krátkodobého pohledu tato investice nic nepřinese.
Nedá se spočítat, zda nový web = nový klient. Když k tomu připočteme hodiny času (spíš stovky hodin) strávených přípravou obsahu, editacemi starých fotografií, dohledáváním půdorysů a technických popisů… Je těch mínusů na první pohled výrazně mnoho.

Zpět k věci: proč tedy stavět nový web pro mé architektonické studio?
Ano, tak nějak tušíme, že weby mají omezenou životnost (to je dané technologiemi, na kterých běží), mění se trendy v online marketingu… obor se vyvíjí. A jsou tady sociální sítě (píšeme o nich třeba zde), které v posledních letech výrazně změnily prezentaci soudobé architektury ve veřejném prostoru.

Důvody pro nový web

Shrnuli jsme pět situací, které byste měli zvážit. Je váš web tři roky a více starší? Nevíte, kdy naposledy jste ho upravovali? A jak se to vlastně dělá? Čtěte dál.

1. Na náš web dlouhodobě nikdo nechodí

A když přijde, hned odejde. V online marketingu tomu říkáme rostoucí bounce rate. Důvodem mohou být technické chyby. Nebo je na vině absence responzivní verze pro mobily. Nebo další technické chyby. Ale třeba i to, že web je graficky zastaralý a nedůvěryhodný.

2. Klienti komentují váš web negativně

Koukal jsem na váš web a nic tam nemáte.“ Chcete tohle slyšet od klientů?
Stačí letmá poznámka při schůzce, komentář na začátku jednání… Stejně jako oblečení, které máte na sobě, vizitky, které rozdáváte… mějte na paměti, že i weby se hodnotí. A to tak, že hodně.
Hned. A rozumí jim každý. A protože jsme v Čechách, většinou weby lidé komentují spíš negativně (jako ostatně skoro vše).

3. Nedá se tam nic najít

Web je nepřehledný.” “Strašně pomalý a na mobilu se mi vůbec nezobrazil.”… To je jen několik z typických komentářů, které nejspíš uslyšíte, pokud je váš web starý tři, čtyři, pět let.

4. Pětiletka za námi

Pamatujete si, jak před pár lety frčel flash a všechna ta kreativní intra a animace, které měly ukázat, jak moc se grafik s flash animátorem umějí vyřádit na vašem monitoru?
Řadu let na českém internetu „kraloval“ web liberecké Fakulty architektury (i dnes je vcelku velký nářez http://www.fua.tul.cz)…

Tady jste myší museli najít problikávající písmeno, které vždy symbolizovalo vstup do dané sekce Š jako škola, U jako učitelé… prostě: než jste pochopili tuhle mystery game, uplynulo několik minut. Chcete informace? Hledejte… to bylo ve zkratce poselství.

5. Rychle, přehledně a mobilně

Weby se dnes zrychlují, komunikují s uživateli, vedou je k cíli intuitivně, rychle a co nejpřehledněji. Pokud máte web starý pět a více let, na 99% je třeba s ním něco udělat.
Chcete přidat fotku a váš redakční systém to umí… jen to trvá pět minut? Chcete si upravit texty u projektu a musíte desetkrát kliknout, pak skočit do anglické verze, a to samé udělat tam? A na závěr nahrát tři, přesně definované formáty jedné fotky? Je vám to povědomé?

Závěrem

Dnes jsem jen v kostce nastínil, co vše jsme v rozhovorech s několika desítkami českých architektů zjistili o jejich webech.
Vlastně to není nic překvapivého: obor je konzervativní. Podobně jako je rok krátká doba při vyřizování stavebního povolení, je tomu u webů českých architektů.

A proto nejsou výjimkou deset let staré weby, kde na hlavní straně svítí křížek a hláška typu „Your browser doesn´t support Flash, version 11.0“.

Co se s tím dá dělat? Jak správně postupovat při stavbě nového webu? To probereme příště.

Mohlo by vás také zajímat

Instagram pro architekty
Webové stránky pro architekty
Marketing pro architekty I. díl
Marketing pro architekty II. díl
Marketing pro architekty III. díl

Chcete web od Idealabu nebo naši konzultaci?
Napište nám, rádi vám poradíme.