V předvánočním seriálu si v několika dílech přehledně ukážeme, jak připravit marketingovou strategii pro architekturu.

Ať už jste začínající architekt, malé studio nebo velká architektonická kancelář, dříve nebo později se k tomu, jak svou práci prezentovat na veřejnosti, jak ji “prodat” práci klientům i do médií dostanete.
Pak nastupuje nekonečná a u nás hodně podceňovaná práce, které můžeme souhrnně říkat marketing pro architekty. O tom, v čem se liší od PR pro architekty, si řekneme někdy příště.

Marketing pro architekty: dlooooho a pomalu

Začneme poněkud zeširoka tím, že navrhování staveb a architektura jsou v České republice velmi “pomalá” disciplína. My z oboru víme, že Česká republika je v délce vyřizování stavebního povolení na “krásném” 127. místě ze 185 porovnávaných zemí. Vyplývá to z každoroční zprávy Doing Business, kterou zveřejnila Světová banka (přečíst si ji můžete zde). Kromě délky v ní hodnotí i jiná kritéria, jako například transparentnost nebo složitost.

Naše zkušenosti

Z vlastní, dlouholeté praxe v médiích a spolupráce s architekty víme, že není výjimkou, když se bytový dům v Praze chystá 7-8 let. Takže třeba v roce 2009 jste – coby mladý začínající architekt – vyhráli ideovou soutěž, pak se pár měsíců až let nic nedělo, pak začalo navrhování domu, mezitím se developer rozhodl opustit českou kotlinu a šel vydělávat peníze tam, kde to jde rychleji, a váš projekt prodal jinému developerovi. Ten rok sháněl nové financování, několikrát se pokusil vás donutit ke změně (více ploch, více bytů v projektu, který je zatím pořád v rovině studie a možná hezkých vizualizací) projektu… Čas plyne. A vy plynete unášeni proudem času s ním. Jde to i jinak.

Jak v takové situaci (a to jsme výše popsali řekněme pražskou, vztahy a časem komplikovanou situaci) vlastně začít nějaký marketing?
Jak sdělit světu, že vaše architektura je ta nejlepší a vy chcete, aby vaše studio rostlo?
V našem volném seriálu vám vysvětlíme několik hlavních bodů, které odlišují úspěšný marketing pro architekty od toho… řekněme méně úspěšného.

Rada první: čas, čas, čas…

Malá inspirace za zahraničí: jedno z nejspěšnějších světových architektonických studií je dánské BIG. Když se podíváte na jejich (záměrně oldschoolový) web, zjistíte, že 3/4 práce, kterou zde prezentují a kterou pak ostatní sledují, repostují, diskutují… je ve fázi idea / in progress / under construction. Tedy stručně řečeno není postaveno.

Přesto je studio Bjarka Ingelse jedno z mediálně nejsledovanějších. Umějí správně časovat práci s informacemi, umějí vystavět příběh, který se teprve stane. V podmínkách České republiky a nekonečných stavebních řízení to často může být příběh, který začne za pět, sedm… deset let.

Potřebujete poradit, jak správně načasovat komunikaci vašeho architektonického návrhu? Co kdy udělat? Jak a o čem informovat?
Napište nám a my vám rádi poradíme. České architektonické prostředí a marketing známe opravdu dobře.

Ve 2. dílu se dozvíte: Jaké konkrétní kroky musíte udělat v marketingu pro architekty
Kontakt pro vás: Radek Váňa, radek@idealab.cz, tel: +420 777 572 476

Ilustrační foto: Schindler Seko Architekti, bytový komplex Vackov, Praha / foto Ondřej Polák