Respektovaný Oldřich Hejtmánek, majitel galerie a aukčního domu Arcimboldo rozšířil své působení o Bold Gallery – prostor pro současné umění. Co ho motivovalo a jak se podle něj bude vyvíjet trh s uměním?
Oldřichu, proč jste se rozhodl po letech odejít z centra Prahy založit novou BOLD GALLERY?
Oldřich: K rozhodnutí přemístit se z turistického centra města došlo už počátkem loňského roku. Vzhledem k tomu, že jsme se vždy soustředili na kvalitní umění, představovaly pro nás davy turistů se zálibou v selfíčkách spíše hendikep. Naopak zákazníci, kteří se o náš výstavní a aukční program zajímali nám trochu vyčítali, že nemohou nikde v okolí galerie zaparkovat. Z Malé Strany se stal postupem doby skanzen a my jsme nadále nechtěli být jeho součástí. Jasnou volbou pro umístění nové galerie byla existence art distriktu a ten je jednoznačně v Holešovicích. Pak už jen stačilo najít nový vhodný prostor.
Obchodujete hlavně s asijským uměním, pořádáte aukce starožitností… proč nyní Holešovice a galerie moderního umění?
Oldřich: Uměním východní Asie jsem se zabýval jako koníčkem od raného mládí a zhruba před patnácti lety jsem se rozhodl svých znalostí a zkušeností využít i v obchodování s touto komoditou. Tak vznikly první specializované aukce, především s čínským a japonským uměním u nás od První republiky. Umění z Asie ale vždy bylo jen jednou z oblastí, kterou jsem se zabýval a těšil – v rámci svých možností se obklopuji i obrazy a plastikami ze všech dostupných míst a období – od starověku po dnešek, od afrických masek po současné umění. A právě tomu jsem se v posledních letech začal věnovat mnohem intenzivněji. Možnost se s autory osobně seznámit a o jejich tvorbě a inspiraci si promluvit, je pro mě velkým potěšením. Mám odjakživa velkou chuť poznávat nové věci. Rád se inspiruji a neustále se učím.
Bude Arcimboldo dál nějak pokračovat, chystáte další aukce, nebo je tato kapitola uzavřená?
Oldřich: Činnost Arcimbolda, tak jak ho naši zákazníci znali, se v posledních letech začala zřetelně rozdělovat do dvou hlavních linií. První z nich se orientovala na přípravu aukcí výtvarného umění a starožitností především z Asie, ale v poslední době také umění starých evropských mistrů. Druhá se soustředila na umělce mladé a střední generace z Čech a Slovenska. Rozhodli jsme se, že v obou aktivitách chceme pokračovat, ale druhou sféru oddělíme a svým způsobem osamostatníme. Z názvu Arcimboldo jsme tak ubrali pár písmen a vznikla galerie Bold. V novém výstavním prostoru Bold Gallery se tedy budeme zabývat téměř výhradně současným uměním. Arcimboldo bude pokračovat v pořádání aukcí, klasických i on-line. Na konec roku chystáme překvapení – výstavní projekt etablovaného českého malíře
Na jaká jména se ve výstavním plánu BOLD GALLERY můžeme těšit? Jakou dramaturgii jste s kurátorem Radkem Wohlmuthem pro tento rok naplánovali?
Oldřich: Náš nový galerijní prostor v Holešovicích otevíráme dlouho připravovanou autorskou výstavou Radky Bodzewicz s názvem Božská komedie ve středu 27. května, na kterou se už opravdu těšíme. Radka patří dle mého názoru k nejvýraznějším autorům nastupující malířské generace a její nové obrazy s prvky virtuální reality patří k tomu nejzajímavějšímu, co jsem v poslední době viděl. Na ní naváže letní tematická výstava s názvem Divočina, ve které se pokusíme zájemcům o výtvarné umění vynahradit momentální nemožnost vycestovat a navodíme proto prostřednictvím afrických a asijských artefaktů v kombinaci se současným uměním exotickou atmosféru přímo v srdci Holešovic. Podzimní sezónu otevře výstava dalšího talentovaného malíře Jakuba Tytykala. Na konec roku chystáme překvapení – výstavní projekt etablovaného českého malíře k příležitosti jeho životního jubilea, jméno ale prozradit nechci, nebylo by to žádné překvapení.
Několik měsíců totálního lockdownu a uzavření (nejen) galerií uměleckou scénu a její fungování proměnilo. Jak se podle vás bude trh dál vyvíjet?
Oldřich: Podle mého názoru se galerie budou čím dál více soustřeďovat na individuální prohlídky, ať už v galerii, u zákazníků doma či v kanceláři, nebo ve virtuálním prostoru, tedy na internetu. Obávám se, že doba velkých vernisáží se stovkami popíjejících milovníků umění se hned nevrátí. Je třeba si přiznat, že výtvarné umění není komoditou, která by pro život byla naprosto nezbytná a pro hledání inspirace a motivace klientů bude třeba najít další cesty s přihlédnutím k novým pravidlům mezilidské komunikace. Obchod s krásnými věcmi, které mohou život zpříjemnit i v izolaci se ale podle mého názoru nezastaví. Dá se ovšem bohužel též předpokládat, že současné výkyvy a strmě klesající ekonomika donutí lecjakou galerii a umělce v lepším případě k přehodnocení situace a v horším případě ke krachu. Doufám a věřím, že se nám současnou situaci zvládnout podaří.
Mohlo by vás zajímat
Podcasty a videa
Chcete natočit video nebo nahrát podcast?
Náš tým v profesionální kvalitě natočí, sestříhá a zprodukuje video, podcast nebo krátký spot.
Celý rozhovor najdete v časopisu ARCHIZOOM.CZ
Další rozhovory na IDEAMAG.CZ
Pavel Ullmann a Josef Klika – architekti
Barbora Léblová – architektka
Gabriela Kaprálová – architektka
Barbora Mluvková – architektka
Vladimír Borovička – ředitel firmy
Luděk Rýzner – architekt
Marek Deyl – architekt a designér
Jan Bastař – zakladatel cre8
Pasta Oner – umělec
Miroslava Maresová – majitelka autosalonu