25. března 2019 Radek Váňa

Rozhovor: Marek Deyl

O napnutých možnostech unikátního materiálu, milánské první lize a svítidlech pro Barrisol.

S Markem Deylem se známe řadu let. Naše spolupráce procházela různými firmami a situacemi. Naposledy jsme společně chystali otevření pražského bytového domu Radlická 142, který Marek s kolegou Janem Šestákem v Praze-Radlicích navrhl pro developerskou firmu. Před tím jsme se osobně i profesně potkávali v interiérové firmě, která realizovala návrhy tehdejšího studia pha, nyní Deyl-Šesták-architekti.

Dnes bude řeč především o Markových nepřehlédnutelných návrzích pro Barrisol. Francouzskou firmu, která je už 25 let známá na českém trhu jako dodavatel špičkových pnutých stropů. Od loňského roku je Barrisol klientem Idealabu. Máme tak možnost společně prezentovat tyto špičkové materiály a architektonické realizace z nich.
Dnešní rozhovor proto v sobě spojuje hned dvě roviny: naši marketingovou práci pro Barrisol s osobní rovinou.

Dlouhodobě navrhuješ výstavní expozice pro úspěšnou českou firmu Lasvit. Jak jsi se k této práci dostal?

Marek Deyl: Přes moji předchozí práci u filmu: začínali jsme výstavním stánkem na přehlídku 100% Design v Londýně. Použili jsme zde náš oblíbený materiál Barrisol a stánek kvalitativně posunuli do jiné ligy. Z materiálu jsme vytvořili strukturu sloupů, které nesly jako ‘ovoce’ lustry Lasvitu. Tenkrát začínající Lasvit se potřeboval etablovat na světovém trhu a dostat se mezi určité lidi – což se naštěstí podařilo. A tam někde je počátek naší spolupráce. Pokračovali jsme návrhy showroomů a kanceláří Lasvitu po celém světě: expozice do Milána, ale dělali jsme i Dubaj, Istanbul, Singapur, Frankfurt…

Za několik dní začíná milánský veletrh, kde opět „oblékáte“ expozici Lasvitu…

Na expozicích do Milána si můžeme vyzkoušet vždycky něco nového. Samozřejmě při vědomí toho, že to je pořád ‘jen’ výstavnictví. Tedy práce za spoustu peněz a jen na týden. Pro Lasvit jsme museli pochopit, co to je vlastně sklo a jak se má vystavovat, aby správně vyznělo. Naše expozice jsou hodně zapamatovatelné a mají vždycky nějaký příběh.

V čem je práce pro Lasvit pro tebe jiná?

Je to šance si na světovém kolbišti vyzkoušet, jestli vlastně uspějeme. A to že milánský veletrh je ta nejvyšší světová příčka, je evidentní. A Lasvit je v posledních letech v té nejvyšší lize. Pracují pro něj ti nejlepší světoví designéři.

Barrisol je na českém trhu více než dvacet let a ty patříš k jeho nejviditelnějším „ambasadorům“. Nejsou to jen stánky pro Lasvit, ale před mnoha lety to byl tehdy unikátní obchod firmy Scott v centru Prahy. Kdy jste se potkali?

S Barrisolem jsem se setkal již v devadesátých letech hned v prvním ročníku na UMPRUM. Fascinovaly mě jeho vlastnosti, kterým nemohl konkurovat žádný jiný materiál tehdy na trhu dostupný. Pro začínajícího designéra a architekta se najednou otevíraly obrovské možnosti jeho použití. Dá se říci, že pro mě zosobňoval futuristickou budoucnost, tehdy absolutně high-tech materiál, který trochu předznamenával příchod pozdější fluidní a biomorfní architektury pro nás tolik známé díky například světové architektce Zaže Hadid.

Kromě využití ve veřejných prostorách typu bazénů, wellness center a shopping center je tento elastický materiál pro architekta vhodný v mnoha ohledech…

Je to materiál, který umí svými vlastnostmi vytvořit tvary, které jiné materiály prostě nedokážou. A když ano, tak za vynaložení mnohonásobně vyšší pracnosti a nákladů. Po několika otestováních na drobnějších projektech typu expozice studentských prací, dál pak v interiéru showroomu firmy Levi’s, jsem zkusil důsledněji tento materiál použít přímo pro interiér švýcarské značky Scott v centru Prahy. Atypický interiér této sportovní značky byl vytvořený z tohoto materiálu celý, tvarově nově definoval veškeré zdi interiéru obchodu a vytvářel tak stylizovanou „jeskyni“. Což byl první takový výraznější počin, který rozšířil povědomí o naší práci i v zahraničí. Byl publikován i v renomovaných světových architektonických časopisech.

Tímto interiérem vaše spolupráce začala a trvá dodnes…

Od tohoto momentu spolupráci s firmou Barrisol už jen rozšiřujeme a posilujeme. Zkoušíme hlavně s materiálem experimentovat a testujeme limity jeho použití. Dá se říci, že hledáme hranice toho, co vše materiál dokáže, dokonce v některých případech jsme šli až za tuto hranici. Například při návrhu scény na Stage pro módní přehlídky v rámci jednoho z počátečních ročníků Designbloku, kde jsme navrhli dynamický tvar, kde jsme Barrisol přepínali do extrémních parametrů. Hranice jeho použití jsme pak prověřovali v rámci expozic pro firmu Lasvit na Salone del Mobile v Miláně nebo v Londýně, Singapuru, atd. atd.

Tato intenzivní spolupráce pak gradovala ve dva stěžejní projekty…

Ať už projekt výrobních hal s atypickým showroomem české pobočky Barrisolu firmou CS Lyon Barrisol, nebo pak přímo pro francouzskou centrálu, pro kterou jsme navrhli několik designů barrisolových svítidel.

Můžeš svítidla pro francouzský Barrisol představit?

První prototyp z pěti připravovaných svítidel je momentálně hotový a připravený k prezentaci. Lesk tomuto úkolu přidává fakt, že před námi stejný úkol zpracovával světový designér Ross Lovegrove. Tato intenzivní, ale zároveň velmi příjemná spolupráce založená na absolutní vzájemné důvěře a udržení určité kvality je pro naší dosavadní profesní karieru stěžejní a velmi důležitá.

Jaké máš zahraniční vzory a kam chodíš pro inspiraci?

V mém případě se to přirozeně mění s věkem: pro mě to jsou v tuto chvíli především děti. Dřív to byl život kolem nás: cestování, snowboarding, hudba…

Profil

Architektonická kancelář Deyl-Šesták-architekti navazuje na práci studia pha, založeného již v roce 1994. Zabývá se zajištěním veškerých projektových prací, jak v oblasti staveb a urbanismu, tak v oblasti interiérů a designu, s důrazem na architektonickou kvalitu díla. www.deylsestak.cz

Foto: Filip Šlapal, Kristýna Hrabětová (portrét)

Další rozhovory na IDEAMAG.CZ

Jan Bastař: O ergonomii a pracovním prostředí v kancelářích | 1. díl
Jan Bastař: O ergonomii a pracovním prostředí v kancelářích | 2. díl

Pro média

Tiskové zprávy
Fotografie ke stažení
Zastupované značky
Kontakty pro média

Správa online 

Správa Facebooku
Správa LinkedIn
Další sociální sítě

PPC a řízení kampaní
SEO a analýzy webu