Rozhovor s majitelkou největšího dealerství značky Citroën nejen o tom, jak se vyvíjí trh prodeje automobilů v České republice. Autoport patří mezi naše stálé klienty, společně jsme toho za předchozích osm let dokázali opravdu hodně.
Pravděpodobně jste jediná žena v České republice, která založila a vede dealerství automobilů. Jak jste se k prodeji a servisu automobilů dostala?
Dalo by se říci, že velkou roli sehrála i náhoda. V roce 1993 se mi naskytla možnost odkoupit firmu, kde se více jejích společníků nemohlo sjednotit na směru, jakým by se firma měla ubírat. Rychle jsem se rozhodla a stala se tak jedinou majitelkou. To mi samozřejmě umožnilo zjednodušit řízení firmy a chovat se jako podnikatelský subjekt velmi flexibilně.
Celou svou profesní kariéru prodáváte jednu značku, takže francouzský Citroën dokonale znáte. Jaká je dnes na extrémně kompetitivním trhu automobilů pozice této značky?
Značka Citroën prochází na českém trhu celkem pochopitelně různými obdobími. Začínala jsem s Citroëny v době, kdy tuto značku kupovali spíše nadšenci a znalci pokrokové historie. Citroën měl vždy pověst značky, která nabízí kreativní design i neobvyklá technická řešení, zkrátka byl vždy jiný. Samozřejmě po začlenění do koncernu PSA došlo k postupně k čím dál užšímu propojení s technologiemi i konstrukční školou Peugeotu a obě značky se začaly čím dál více přibližovat. Citroënům to, ale ubralo částečně jejich průkopnickou extravaganci. Současnou situaci na trhu bych popsala jako dlouhodobě stabilizovanou. Značka má své příznivce a stálou klientelu, která v drtivé většině případů zůstává věrná.
Loni došlo k oddělení značky DS od „mateřského“ Citroënu. Bylo to podle vás správné rozhodnutí? Dotklo se vás a Autoportu nějak?
Na to je obtížné odpovědět. Před několika lety jsme byli velmi rádi, že můžeme pod křídly značky představit tehdy prémiovou řadu DS. Mohli jsme zákazníkům ukázat, kam až lze posouvat hranice kvality, zpracování materiálů i designu. Nikdy jsme nečekali, že u řady DS budeme lámat rekordy, chápali jsme tuto řadu jako třešničku na dortu, kde jsme schopni zákazníkům předvést, co všechno naše automobilka dovede. Bohužel vedení koncernu rozhodlo o úplném oddělení od mateřské firmy a vytvořit novou samostatnou prémiovou značku. To však klade na dealerství novou úroveň nároků, které v našich prostorových podmínkách nejsme schopni v současné době splnit. Upřímně řečeno nás mrzí, že jsme o „déeska“ přišli, ale chápeme plně dlouhodobou strategii koncernu PSA.
Autoport je na trhu více než 25 let, takže patříte k nejstarším prodejcům Citroënu. Jak se za tu dobu podle Vás proměnil trh s automobily?
Hrozně moc. Když jsem začínala, pro nové auto si chodily celé rodiny a nechávaly se u toho fotit. Dnes je z automobilu pro většinu lidí a hlavně pro drtivou většinou firem spotřební zboží, nástroj k podnikání. Ekonomická situace země je jiná, zákazníci jsou schopni vůz měnit v kratších intervalech a kupují čím dál vybavenější a dražší auta. Naproti tomu automobily jsou čím dál složitější, plné elektronických subsystémů, bezpečnostních systémů, čidel , čipů, senzorů... Opravovat dnes musí moderní vůz především diagnostik, elektronik, až pak klasický mechanik. To samozřejmě postupně mění i požadavky na profesní strukturu zaměstnanců. Ale to se netýká jen nás.
Aktuálním trendem a jasnou cestou, kam automobilový průmysl směřuje, je elektromobilita. Jak se dotkne vás a prodeje vozů Citroën?
Zde si nejsem jistá, nakolik si vůbec mohu dovolit být prognostikem. Samozřejmě i koncern PSA – stejně jako všichni ostatní výrobci – velmi tlačí na zavádění elektromobilů. Není to však tak úplně spontánní vývoj, vše se odehrává pod tlakem Evropské komise pod hrozbou drakonických sankcí v případě neplnění průměrných emisních limitů. Já velmi pečlivě sleduji články o této problematice. Vyjádření různých odborníků se však natolik diametrálně liší ohledně emisní a ekonomické výhodnosti elektromobilů, že je těžké udělat jednoznačný závěr. I v samotném Německu, kde se v podstatě tažení proti klasickým spalovacím motorům odstartovalo, už jsou patrné opačné trendy. Je tolik zatím nevyjasněných témat… Kapacity výroby baterií, recyklovatelnost baterií, samotná jejich životnost i cena, cena samotného elektromobilu, těžební možnosti klíčových surovin (kobalt, lithium atd.), skutečná tzv. „uhlíková stopa“ reflektující reálné zatížení vším, co skutečně souvisí nejen s provozem, ale i výrobou elektromobilu. A do toho ještě přichází zprávy od nejrenomovanějších výrobců, jak pokročili s vývojem nejmodernějších dieselových agregátů.
Já opravdu neumím říci, jak se toto bude vyvíjet.
Lze uvést nějaká čísla, kde bude elektromobilita v nejbližších letech?
Otázka je, o jakém regionu nyní mluvíme. V Norsku už podíl jezdících elektromobilů přesáhl 30% a počet nových registrací už je – aspoň myslím – nad 50% . Vše se ale samozřejmě odvíjí od tamních státních dotací. Norsko je bohatá země, stát si to může dovolit. V Dánsku zase dramaticky poklesl prodej značky Tesla v okamžiku, kdy stát zrušil dotace.
Podle posledních vyjádření Česká republika nemá v rozpočtu kapitolu, která by s tímto plošně a masivně počítala. Podle vyjádření českých úřadů se s finanční podporou zatím počítá pouze u státních institucí. Nedokáži vám říci čísla, vždyť i v tak automobilově rozvinutých zemích jako je Německo se pohybuje podle sdělovacích prostředků podíl elektromobilů na celkové produkci mezi 2% a 7%.
Automobilky dnes vymýšlejí různé cesty přímého prodeje aut, online konfigurátorů… Největší online prodejce v ČR prodává elektro auta v eshopu. Jaký vliv má internet a boom online na váš byznys?
Možná určitá, ale zatím nevelká, skupina zákazníků si je schopna koupit auto v eshopu. Podle mého názoru je však auto stále ještě natolik finančně nákladnou položkou, že lidé stojí o to poradit se s proškoleným obchodníkem, zkonzultovat různé varianty, nechat se provést všemi zákoutími moderních technologií . Tohle vám žádný eshop zajistit nedokáže.
Možná s nadsázkou ta jednoduchá auta z roku 1995 by dnes šla prodávat v eshopech. Ta dnešní ale myslím už zase ne. Zatím se tedy konkurence eshopu neobáváme.
Doby, kdy si naši otcové sami opravovali auta, je pryč a servis dnes v automotive průmyslu hraje klíčovou roli. Váš patří k největším značkovým Citroën servisům u nás. Vnímáte v této oblasti nějaké změny? Jezdí lidé do servisu častěji?
Nedalo by se snad říci, že častěji. Spíše se obnovuje věrnost zákazníků. Kdysi byla velmi vysoká, ale s přibývající konkurencí neznačkových servisů někteří zákazníci volili neautorizovaný servis buď kvůli hodinové sazbě, nebo kvůli vzdálenosti od bydliště. V současné době registrujeme postupný návrat klientů zpět do značkového servisu. Aniž bych se kohokoli chtěla dotknout, technická náročnost oprav natolik stoupla, že většina tzv. "garážových" opravců není schopna reagovat hlavně co se týká specializovaného diagnostického vybavení, speciálních přípravků atd.. A navíc autorizovaný servis má k dispozici plnou technickou podporu výrobce. A lidé si to čím dál více uvědomují a nám se teď vrací dlouhodobá systematická práce, věrnost značce a specializace na tuto značku.
Sdílení automobilů, různé formy pronájmů (a leasingů) dnes tvoří čím dál větší procento využití aut a automobilky na tento trend musejí reagovat. Jak Citroën k těmto požadavkům zákazníků přistupuje?
Je pravda, že stoupl počet prodejů na operativní leasing, a to zejména u velkých společností, kde se tato forma provozování vyplácí. Na druhou stranu u soukromé klientely a malých živnostníků stoupá podíl prodejů za hotové, samozřejmě, že teď mohu mluvit pouze za pražský region. Ve Francii už před časem rozjeli projekt zaměřený na sdílení aut, první informace o stavbě takového systému u nás v České republice už také proběhly, ale patrně rozpačité výsledky u konkurence přiměly naše zastoupení, aby bylo zatím v této oblasti zdrženlivější.
Vlajkovou lodí letošního roku je pro Citroen SUV C5 Aircross, který testujeme i my v IDEAMAG.CZ (více v dubnovém článku). Jak byste toto auto popsala vy: jezdíte s ním ráda?
Ráda. Pro mě je tento vůz jakýmsi postupným návratem ke kořenům značky. Citroën byl vždy známý svým bezprecedentním komfortem a vnitřním prostorem. C5 AirCross je sice designově koncipován jako SUV, ale vnitřní prostor je na úrovni MPV. Proto také z výrobního programu značky odchází kratší pětimístná verze Citroën C4 Spacetourer (dříve Picasso). C5 AirCross nabízí stejný prostor, podobnou variabilitu, ale v zákaznicky atraktivnějším hávu v souladu s nynější módou. A pokud se týká komfortu, jsem si naprosto jista, že v této třídě a kategorii v současné době komfortnější podvozek nenajdete. Nové pérování s využitím progresivních hydraulických dorazů aplikovaných v klasických tlumičích je od ukončení výroby proslaveného hydropneumatického pérování nedostižným etalonem. A to naši zákazníci přesně od Citroënu očekávají a chtějí, a já jsem upřímně ráda, že jim to opět umíme nabídnout.
Další vozy a profil Autoportu www.autoport.cz
Další rozhovory na IDEAMAG.CZ
Michal Kunc - architekt
Barbora Kopečná – architektka
Vladimír Borovička – ředitel firmy
Luděk Rýzner – architekt
Marek Deyl – architekt a designér
Jan Bastař – zakladatel cre8
Pasta Oner – umělec
Foto: archiv
Chcete také publikovat na IDEAMAG.CZ? Zajímá vás kvalitní obsah, kterým oslovujeme zajímavou cílovou skupinu, především v B2B marketingu?
Napište nám a pojďme se potkat.
Umíme připravit rozhovor i pro vás.