Má za sebou praxi v renomovaných architektonických ateliérech A69 a Olgoj Chorchoj. Pracovala na celé řadě, převážně bytových projektů. Jejich spojovacím znamením je minimalistický a čistý rukopis. Nyní Barbora Kopečná založila vlastní ateliér BARAAK, kde se s několika kolegy soustředí především na rodinné domy a bydlení. Vítáme BARAAK na palubě Idealabu a přinášíme rozhovor… o čem jiném než hlavně o bydlení.

Abychom úplně na začátek vysvětlili lehce mysteriózní označení tvého ateliéru: co znamená BARAAK?

Baraak je složenina mého jména (Bára) a zkratky pro architektonickou kancelář (AK), nic složitého. Líbilo se mi výsledné slovo, které zároveň odkazuje na architekturu. Na to, že nás zajímají baráky.

Máš za sebou praxi ve velkých ateliérech jako Ateliér 69 nebo Olgoj Chorchoj: co ti práce v těchto ateliérech dala?

Obě zkušenosti byly bezvadné. Ve studiu Olgoj Chorchoj jsem pracovala těsně po škole a přesto jsem měla možnost samostatné a zodpovědné práce. Projekty jsem měla na starosti, mohla jsem je dotáhnout do konce, směla jsem se účastnit jednání s klienty. Byla to významná zkušenost, naučila jsem se, jak se dělá kompletní projekt interiéru do všech detailů. A69 to byla z hlediska rozsahu zadání úplně opačná zkušenost. Pracovali jsme několik let na developerském projektu CPP (Central Park Praha), měli jsme skvělý tým a vymýšleli jsme obrovské domy. Kromě toho jsem pracovala i v dalších ateliérech v Praze, v Holandsku, ve Švýcarsku. Se švýcarským ateliérem jsme stále v kontaktu, poslední dobou jsme obnovili spolupráci.

Kdybys měla vybrat jeden projekt, který pro tebe měl zásadní, zlomový charakter, který by to byl?

Nedokážu vybrat. Každý jednotlivý projekt mě někam posunul, něco jsem si vyzkoušela, něco jsem se naučila. Dalo by se říct, že svým způsobem byly zlomové všechny projekty malé i velké.

Teď vstupuješ na trh s vlastní značkou: jak se BARAAK profiluje? Jaké projekty se svými kolegy připravujete?

Momentálně dokončujeme dva domy včetně interiérů a rozbíhají se nějaké další projekty – rekonstrukce historicky cenných domů. Dosud jsme navrhovali především rodinné domy, interiéry, rekonstrukce činžovních i rodinných domů a výstavy. Navrhovali jsme ale i školku, nahrávací studia. Zajímavé projekty bytových domů řešíme se švýcarskými kolegy. Jedná se o reálné projekty i o ideové návrhy pro developery. Nebráníme se žádnému typu projektu: důležité je, abychom si rozuměli s klienty a abychom projekt mohli dotáhnout do konce. Důležité je se účastnit všech fází projektu.

Dům na mýtině je téměř u konce… jak celý projekt vznikl?

Dům na mýtině v lese je můj oblíbený projekt. Stavíme ho pro odvážnou klientku, která se nebojí moderní stavby, má ráda klid přírody, okolních lesů a samotu. Dům je navržený vysoký na malém půdoryse proto, že se nachází na svažitém pozemku a je obklopený stromy. Relativně malý dům je zhodnocen velkými okny a vnitřní prostory se tak maximálně otvírají do okolní krajiny. Vnitřní uspořádání domu je tvořeno několika galeriemi propojujícími hlavní obytné místnosti.

Oproti tomu jste navrhovali miniaturní byt o 24 m2, půdu nebo rozlehlý byt na Vinohradech…

Ano, byt Džbán jsme navrhli pro jednu osobu a má skleněnou koupelnu, aby se maximálně propojil a zvětšil malý prostor. Půda v Hodkovičkách byl kompletní návrh půdního bytu pro pětičlennou rodinu, kdy jsme nově uspořádali prostory kolem hlavní obytné části, otevřeli jsme je do krovu a přivedli do prostoru vzduch a světlo shora. A největší byt na Vinohradech o rozloze kolem 160 m2 byl pro čtyřčlennou rodinu. Má kuchyni oddělenou od obytné části podle původního uspořádání a chtěli jsme, aby byl v souladu s původní architekturou. Zachovali jsme celou řadu původních prvků, místnosti vlastně jen vyčistili a drobně upravili dispozice. Naopak přibyla moderní koupelna s velkým zrcadlem a lampou.

Rodinné bydlení a navrhování domů je hodně složitá a časově náročná práce: vstupuješ lidem na několik let do soukromí, musíš je poznat… Co na navrhování bydlení považuješ za nejdůležitější?

Nejdůležitější je propojení představ klientů, jejich přání, finančních a časových možností s návrhem. Je nezbytné si navzájem rozumět, respektovat se a důvěřovat si. Navrhování rodinného bydlení je opravdu velmi intimní záležitost a průběh stavby mívá pro všechny i celkem stresová období. Naštěstí už vím, kdy je očekávat. Největší odměnou pro mě bývá, když jsou lidé s výsledkem spokojeni, dobře se jim bydlí, a když i po skončení stavby zůstaneme přáteli.

Asi i díky tomu, že BARAAK je personálně malý ateliér, soustřeďujete se na rodinné domy a bydlení. Interiérů a bydlení jsi navrhla za léta praxe opravdu hodně. Vnímáš nějaký trend, který dnes bydlení určuje?

Nemám moc ráda používání trendů v architektuře. Stavba je vždy dlouhodobá záležitost, proto by měla být nadčasová, do jisté míry univerzální, neměla by omrzet s další sezónou. Spíš než o trendech by se dalo mluvit o současném životním stylu, který má na architekturu zásadní vliv a má naštěstí určitou setrvačnost. Lidé chtějí někde vařit, jíst, spát, mýt se, dívat se na filmy, přijímat návštěvy, parkovat, případně se starat o zahradu. To, jak jim tyto běžné věci ovlivníme architekturou, už je na každém z nás architektů a jedná se spíš o individuální přístup k individuálním potřebám než o trend. Ve výsledku je tvůrcem výsledné podoby stavby především klient, který si vybere architekta s určitým názorem, vlastní pozemek, disponuje určitými finančními prostředky, předloží stavební program atd. Proto se takzvané trendy v architektuře velice úzce váží na momentální nastavení společnosti a její potřeby.

Bydlení v bytě versus bydlení v domě má každé svá specifika. I vzhledem k bytové krizi a ceně nemovitostí průměrná obytná plocha asi jen tak neporoste. Inspirují tě v práci japonské minimalistické interiéry, kde lidí často žijí na ploše pár metrů? Je to podle tebe dnes téma?

Japonská architektura pro mě byla inspirací vždy. Japonci dokáží na malém prostoru navrhnout naprosto velkorysou stavbu, velkorysé bydlení bez zbytečností. Minimalistické bydlení je pro mne úzce spjaté s minimalistickým životním stylem bez hromady zbytečných věcí. To je samozřejmě  důležité téma i z hlediska ekologického přístupu k našemu prostředí. I u nás se setkávám s lidmi, kteří dokáží žít na malém prostoru s minimem věcí a jsou spokojení. Z našich projektů je to například již zmíněná půda v Hodkovičkách, kde pětičlenná rodina bydlí na ploše 72 m2.

Vlastní bydlení architektů je často téma, které zajímá klienty. Jak ty sama se svou rodinou bydlíš?

Já bydlím docela obyčejně. V pražském bytě v činžovní vile s deseti byty, který jsme před lety koupili a kompletně zrekonstruovali. Popravdě ani moc netoužím po stavbě vlastního domu. Možná na důchod bych ráda měla úplně jednoduchou krabici s velkým oknem v horách. Seděla bych tam v houpacím křesle u kamen a koukala ven.

Co je tvým vysněným architektonickým zadáním? Na čem bys chtěla pracovat?

Kromě mojí vysněné krabice v horách jsou pro mě obecně projekty snů takové, kde mám v navrhování určitou volnost, důvěru klientů, dostatek času, klid na práci a dostatek financí. Za takových podmínek mě baví různé projekty. Pokud otázka míří k větším snům, tak bych ráda navrhovala část města – například náměstí a některé přilehlé domy, uspořádání ulic, veřejné prostory, které jsou u nás stále velmi zanedbané. Často se mi stává, že mě stav některého území trápí natolik, že si pro něj v hlavě vymýšlím řešení, jenom tak pro pobavení… V jednom imaginárním, tajném projektu se mi už podobná práce vlastně poštěstila.

Atelier BARAAK

Založila v roce 2018 Ing. arch. Barbora Kopečná společně se dvěma kolegy. Soustředí se na navrhování rodinných domů a vil. Barbora studovala architekturu v německém Aachenu a na pražské Fakultě architektury ČVUT. Před založením ateliéru BARAAK působila v ateliérech A69, Olgoj Chorchoj a KOOA.
www.baraak.cz

 

Další rozhovory na IDEAMAG.CZ

Vladimír Borovička - ředitel značky Interiér Říčany
Luděk Rýzner – architekt
Jan Bastař – spoluzakladatel značky cre8
Marek Deyl – architekt
Robert Fritzen – majitel restaurace

Chcete také publikovat na IDEAMAG.CZ? Zajímá vás kvalitní obsah, kterým oslovujeme zajímavou cílovou skupinu, především v B2B marketingu?
Napište nám a pojďme se potkat. Umíme připravit rozhovor i pro vás.