19. března 2019 Radek Váňa

Jak připravit výstavu

Dnes začíná výstava o ohýbaném trubkovém nábytku, kterou jsme připravili pro Slezákovy závody v brněnské vile Tugendhat.

Srdečně zveme na vernisáž a zároveň to je pro nás důvod k ohlédnutí za těmi nejzajímavějšími výstavami, které jsme v Idealabu za poslední roky připravili. Bylo jich docela dost, a proto vybíráme ty nejzajímavější.

V druhé části článku se s vámi podělíme o know-how, jak se taková výstava vlastně připravuje, kolik času to stojí. A proč uspořádat výstavu je skvělá forma komunikace (ačkoliv rozhodně není levná). V kostce shrnujeme vše na téma, jak připravit kvalitní výstavu.
A taky ukazujeme, jak pracujeme pro naše klienty, když se rozhodnou vstoupit na pole umění. Baví nás to hodně.

Výstava Nuselský most

Klient: Národní technické muzeum
Rok: 2014
Před pěti lety jsme při výročí otevření Nuselského mostu připravili publikaci pro ČKAIT, k tomu vznikl web www.nuselskymost.cz a také výstava v Národním technickém muzeu s doprovodným programem.
Tehdy šlo o projekt, který iniciovala snacha architekta Stanislava Hubičky, autora Nuselského mostu. Šárka Hubičková byla také hlavní autorkou publikace a společně jsme připravili vše okolo. Výrazný vizuál postavený na žluto černé kombinaci barev rámoval výstavu, pozvánky i knihu. Tento výstavní projekt jsme nedávno na IDEAMAG.CZ popsali v případové studii (najdete ji zde).

Herman Miller a ti druzí

Klient: cre8, DesignShaker
Rok: 2017
Na veletrhu DesignShaker v roce 2017 jsme propojili dva naše klienty: veletržní správu ABF, pro kterou Radek Váňa kurátoroval celý veletrh, s firmou cre8. Vznikla tak výstava Herman Miller & druzí o legendě světového designu, značce Herman Miller a designérech, kteří pro ni během předchozích 100 let tvořili. George Nelson, kreativní ředitel Herman Miller v letech 1945-1972, vnímal design jako reakci na společenské změny. Během desítek let spolupracoval s podobně smýšlejícími návrháři, jako byli Charles a Ray Eamesovi, Alexander Girard, Isamu Noguchi, Bill Stumpf a Don Chadwick. V současnosti je doplňují ti nejlepší světoví návrháři jako je Yves Béhar (židle Sayl), Studio 7.5 (židle Setu a Mirra 2) a Sam Hecht a Kim Colin z Industrial Facility (Locale and Wireframe Sofa Group). Na výstavě jsme představili unikátní kolekci ikonických produktů značky Herman Miller, jež jsou dnes v řadě světových muzeí: Aeron Chair, Sayl Chair a další. Před dvěma lety také Herman Miller na světový trh uváděl novinku: Aeron Chair Remastered – novou, upravenou verzi slavné kancelářské židle. To byl jeden z důvodů, proč jsme chtěli značku představit výstavou.

PVA EXPO PRAHA Letňany a veletržní prostředí asi nenazveme uměleckou galerií, ale naše výstava obohatila jinak komerční projekt veletrhu.

Otevření Umělecko-průmyslového muzea v Praze

Klient: Umělecko-průmyslové muzeum v Praze
Rok: 2017
Když se na podzim 2017 po náročné rekonstrukci otevíralo Umělecko-průmyslové muzeum v Praze, připravili jsme pro muzeum celý koncept nazvaný UPKEMP. Zahrnoval nejen workshopy, přednášky, ale i výstavu Backstage, která vycházela ze stejnojmenné rubriky časopisu Dolce Vita. Do programu jsme zařadili i ranní cvičení v krásných prostorách novotou vonícího muzea. Celé to mělo jediný cíl: přitáhnout k muzeu pozornost, otevřít ho i pro návštěvníky, kteří by jinak do muzea nenašli cestu. Výstava Backstage ukazovala několik českých výrobních značek, jejich cestu od designu k finálnímu produktu. Navazovali jsme pak dalším výstavním projektem v Domě U Černé Matky Boží, který je také ve správě UPM. Po projektu Tarkettology naše spolupráce s muzeem skončila.

Tarkettology / Dům U Černé Matky Boží, Praha

Klient: Tarkett
Rok: 2018
O tomto projektu v jedinečných prostorách Domu U Černé Matky Boží jsme psali podrobně na IDEAMAG.CZ zde, proto jen doplním, že technicky šlo o náročný projekt, který pomohl značce Tarkett architektům prezentovat špičkové podlahové materiály, ukázal, že i vysoce komerční a utilitární produkt jako je podlahový dílec, může být prezentovaný jako svého druhu umělecké dílo.

Slezákovy závody – 111 let tradice / Vila Tugendhat, Brno

Klient: Kovonax
Rok: 2019
Aktuální projekt, který startuje právě dnes. Brzy ho představíme v samostatném článku, mimo jiné i proto, že se načasování potkává s premiérou nového českého filmu Skleněný pokoj. Ten se odehrává právě ve vile Tugendhat a dost pravděpodobně přiláká do této funkcionalistické stavby další návštěvníky.

A co u nás?

A nakonec pominout bychom neměli naše vlastní výstavy v Idealabu. Naše laboratoř je především místo pro práci, vybavené kancelářskými stoly, kávovarem… prostě jak to obvykle v podobných agenturách bývá.

Nemáme stolní fotbálek, ani se nepovalujeme na sedacích pytlích, ale čas od času si na zdech uděláme vlastní mini výstavu.

Chceme, aby se prostředí, ve kterém denně trávíme spoustu času a potkáváme se s klienty, mělo nějaký vlastní spirit. Aby tu naši klienti, kteří často s uměním do styku moc nepřijdou, našli zajímavou inspiraci. A v neposlední řadě tím pomáháme našich známým, aby svá díla prezentovali (nebo i prodali).

Tak za poslední roky u nás byla plastika koně od Moniky Havlíčkové, obrazy Julia Reichela, fotografie Ondřeje Přibyla, obrovský smalt a obrazy Markéty Urbanové a aktuálně na zdech máme fotografie, které přímo pro nás nafotila Anna Pleslová.
Naše oblíbená obora Hvězda, romantický letohrádek a další místa, ke kterým máme osobní vztah, jsme přenesli na zdi.

Jak postupujeme

Připravit kvalitní výstavu je poměrně dlouhá a náročná práce, která zahrnuje nejen samotnou produkci na místě, ale především perfektní přípravu konceptu, textů, shromáždění a výběr vystavovaných děl. Na výstavě pak dále pracuje grafik, píárista, textař a samozřejmě kurátor. Během výstavy potřebujeme fotografa, často natáčíme i video, stavíme web… Obvykle taková produkce trvá půl roku, výjimkou není ani rok a déle. A to pozor: všechny výstavy, které jsme připravovali a které prezentujeme v tomto článku, jsou spíš rozsahem menší, komornější.
Kromě projektu otevření UPM, který trval měsíc, a zahrnoval spolupráci s desítkami dalších lidí, se snažíme, aby celá produkce včetně výběru architekta, fotografa zůstala v naší zodpovědnosti.

Rozpočet výstavy

Rozpočet na takové akce pak samozřejmě odpovídá časové náročnosti i technické produkci. Obecně lze říci, že pohybujeme se ve statisících, nebo nižších milionech korun. To znamená, že pustit se do výstavy vyžaduje jak dostatek financí, tak promyšlené PR a marketing celé akce. Aby měla význam, bylo o ní slyšet, přišli hosté na vernisáž i samotnou výstavu… to vše znamená na naší straně stovky hodin práce. Své by o tom mohla vyprávět Pavla, ale i další z týmu Idealabu.

Dostatek času na přípravu

Není nikdy. To je základní premisa veškeré produkce výstav i dalších doprovodných programů. Vždycky by to chtělo víc času, lepší podmínky… ale to není nic nového pod sluncem a každý, kdo produkoval veletrh, výstavu nebo jen prezentaci firmy na nějakém eventu, vám to potvrdí. My jsme zatím všechny akce stihli a až na pár kiksů, kterých si ale návštěvník nesmí všimnout, dopadly skvěle. Vždycky do poslední chvíle trneme, kolik lidí přijde na zahájení, kolik jídla a nápojů máme objednat, aby ho nebylo málo. A jestli jsme poslali včas pozvánky těm správným lidem.

Kde, kdy a jak

Na závěr několik obecných okruhů, ve kterých byste měli mít jaasno, pokud se rozhodnete pustit se do vlastní výstavy.
1. Klíčový je obsah: komu a co chcete vlastně ukazovat. A proč.
2. Kde bude výstava probíhat. Platí známé pravidlo z tvrdě byznysové oblasti detailu: každé patro (míněno nadzemní) snižuje o desítky procent míru konverze. Tedy počet lidí, kteří na vaši akci reálně dorazí.
3. Čím dřív začnete s propagací, tím lépe. Důležitý je správně připravený mediální a online mix. Klasické tištěné pozvánky byste neměli vynechat.
4. Historické budovy jsou v centrech měst, mají své kouzlo, ale také spoustu technických limitů. Například ve vile Tugendhat nejenže nic nepřivrtáte, ale i beton na podlaze technického podlaží je památkově chráněný.
5. Chcete-li udržet akci jako striktně firemní a dát hostům kvalitní zážitek na vernisáži, nezvěte novináře. Pokud zrovna nevystavujete Relikviář Sv. Maura (což nevystavujete), nebudou o vás psát. A sní vám catering (zajímavou diskusi na toto téma najdete na mém LinkedIn profilu). Ano, vím, že je to cynická rada, ale firemní prezentace není obvykle charita.

Náš tip

Chcete se i po těchto radách do své výstavy pustit? Třeba proto, že máte nějaké kulaté výročí, chcete představit netradiční formou produkt nebo službu?
Skvělé, společně to zvládneme. Napište nám, potkejte se s námi a využijte našich zkušeností s přípravou výstav.

Mohlo by vás také zajímat

Návod, jak se prezentovat na Designbloku
Seriál: Jak správně připravit prezentaci na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně

Pro média

Tiskové zprávy
Fotografie ke stažení
Zastupované značky
Kontakty pro média

Správa online 

Správa Facebooku
Správa LinkedIn
Další sociální sítě

PPC a řízení kampaní
SEO a analýzy webu