14. března 2019 Radek Váňa

Designblok 2019: průvodce marketingem I.

Protože za pár týdnů bude ukončená registrace přihlášek na letošní Designblok 2019, připravili jsme několik článků, ve kterých shrnujeme svoje zkušenosti s prezentací na tomto největším českém eventu věnovaném designu.

Na Designbloku jsme zažili více než deset ročníků a s veletrhem spolupracovali ve všech možných situacích: pro vystavovatele, přes spolu-organizátory Superstudia i jako PR agentura pro naše klienty. Shrnujeme, co byste jako značka nebo firma měli od prezentace na Designbloku očekávat. A co naopak očekávat nemůžete.

Designblok pro firmy

Hned na začátku této série článků podotýkám, že můj pohled je daný tím, že všechny aktivity na Designbloku jsem vždy připravoval pro nějakou firmu nebo značku. A vždy se slušným rozpočtem. Tím se i můj pohled bude lišit od pohledu začínajícího designéra, který je organizátory vybraný do Openstudia, aby prezentoval svoji práci, výrobek nebo úplně začínající značku.
Pro jednotlivce až na výjimky v Idealabu nepracujeme, proto je tato série článků určena firmám, lidem z marketingu, kteří zvažují, zda se této přehlídky účastnit.
Co vám Designblok 2019 může přinést? Kolik vás prezentace na přehlídce bude stát? Co od této – logisticky, finančně i personálně – náročné akce vlastně čekat? Pokusím se odpovědět.

Trochu historie

Designblok ušel za dvacet let své existence obrovský kus cesty a stala se z něj masová, velmi rozsáhlá akce, která podle mne nemá v České republice obdoby. Pro oblast designu udělali Jana Zielinski a Jiří Macek (tedy hlavní organizátoři) obrovský kus práce a patří jim za to velký dík. Jejich koncept založený na „rotujících“ superstudiích v posledních letech zakotvil v Holešovicích. Předtím každoročně přivedli desítky tisíc lidí do různých zajímavých objektů, vzpomeňme například Elektrické závody na Vltavské, nákladové nádraží na Žižkově, Colloredo-Manseldský palác u Karlova mostu, ale i budovu Classic 7 v Holešovicích… Bylo toho opravdu hodně a všechna místa, kde Designblok kdy byl, nevyjmenuji.

Výběr superstudia: Futurama

Někdy před osmi lety bylo jedno ze superstudií i v projektu Futurama Business Park developerské skupiny Erste Group Immorent. Protože šlo o projekt, pro který jsme několik let vytvářeli marketing a PR, rádi jsme tehdy dokončené prostory áčkových kanceláří nabídli Designbloku. Vlastně se dnes s odstupem času divím, že developer do takového risku šel a čerstvě dokončené prostory pro tak masovou akci poskytl. Z pohledu návštěvníka to určitě nebylo superstudio s největším geniem loci. Nám jako PR agentuře to tehdy přineslo spoustu práce a Futuramě na týden pozornost. Pro vystavovatele tam vznikla celá řada komplikovaných situací: od logistiky, přes nízkou výšku stropů až po špatné parkování v celé lokalitě Invalidovny. Ano, výběr superstudia je důležitý a vy jako (potencionální) vystavovatel ho neovlivníte. Aktuálně se Superstudio Designbloku usídlilo na holešovickém Výstavišti.

Designblok Holešovice

Naprosto bizarní areál, který asi ještě dlouho ponese tíhu panování klanu kolotočářů Kočkových, je každoročně v říjnovém dešti a větru nevlídný a podle mne odporný. Připravovali jsme tady expozice pro Slezákovy závody a bílovický Popp (úvodní fotka tohoto článku).
Celé místo samo o sobě má podle mne hroznou energii. Jako by se tady smíchaly smažené hranolky, klobásy, žralok z Mořského světa odvedle, sochy z Lapidária … s designem a českou snahou o to být v něm světoví.

Na místě záleží

Protože i tento rok bude Designblok na Výstavišti, smiřte se s prostředím Matějské pouti. Zapomeňte na genius loci a snažte se protlačit ve výstavním rastru co možná nejblíže vstupu do středové haly. Nám a našemu klientovi Popp z Velkých Bílovic se to před několika lety nepodařilo. Takže můžeme zcela přesně říct: ano, opravdu záleží na tom, kde máte stánek. Ačkoliv se organizátoři snaží argumentovat, že ne. Do zadní části haly přijde výrazně méně lidí, než na začátek. Veletržní koncepce Superstudia naprosto jasně favorizuje buď ostrovní expozice, nebo ty rohové. Pokud jste někdy na veletrhu vystavovali, víte, že se poloha odráží i v ceně pronájmu výstavní plochy. Platí přímá úměra: čím dražší plocha, tím více lidí přes ni projde. Zvažte, zde se vám investice do lukrativnější plochy, která bude o cca15-20% vyšší, nevyplatí.

Co téma Designbloku?

Pokud vyrábíte lustry, nápojové sklo, židle nebo třeba digestoře do kuchyně (to jsem jmenoval výrobce a prodejce, pro které jsme na Designbloku pracovali), pak je pro vás hlavní téma Designbloku (například Jídlo, Republika, Láska…) zcela nepodstatné. Myslím, že ani většina návštěvníků ho nijak nevnímá. Podle mne nemá smysl se snažit hlavní téma Designbloku do obsahu expozice nějak uměle natlačit.

V příštím dílu

Jak funguje Designblok pro marketing v oblasti B2B? Uděláte tam se svou značkou nějaký byznys? A kolik vás to celé bude stát? Na to se podíváme podrobně v příštím dílu. Sledujte IDEAMAG.CZ.

Chcete pomoct s Designblokem?

Chcete se zúčastnit Designbloku 2019 a potřebujete pomoct s marketingem a přípravou na tento event? Jste tu správně, protože máme více než deset let zkušeností s přípravou vystavovatelů na Designbloku.
Víme, jaká místa Designbloku 2019 jsou důležitá.
Kontaktujte nás: Radek Váňa, radek@idealab.cz, tel. 420 777 572 476

Naše tipy na Designblok 2019

Místa Designbloku | VstupenkyDoprovodný programVystavovatelé 2019Designblok 2019Designblok 2019 vstupenkyDesignblok Praha 2019Designblok 2019Designblok 2019 témaDesignblok 2019 vystavovatelé

Designblok je mezinárodní přehlídka designu založená v roce 1999. Představuje aktuální novinky světového i domácího designu v Praze. www.designblok.cz

Foto: Tomáš Polák, expozice firmy Popp na Designbloku 2016.