Před patnácti lety jsme začali. Jsme tady dodnes. S vlastními knihami, časopisy a podcasty. Tak se trochu ohlédneme do minulosti Idealabu.

Bílá laminová deska je položená na dvou kozách z IKEA. Jsou dvě. Tedy máme v nové kanceláři dva stoly. V Makru jsem koupil dvě kancelářské židle, každou za 800 korun, smontoval je a přidal k našim kancelářským stolům. Dvě první pracovní místa firmy IDEALAB jsou připravena. Záchod máme na chodbě a sdílíme ho s nějakýma bábama z účetní firmy. Přijdu se představit: „Dobrý den, já jsem Radek, dělám PR a budeme sousedé.“ „Papír si noste svůj, protože ten, co tam je, je náš,“ říká moje nová sousedka. Myslí tím toaletní papír na společném WC na chodbě.

Jsme ve starém činžáku na Břevnově a já vím, že už nechci být zaměstnaný a pracovat na projektech, které mne nebaví. Mám od skvělého grafika Štěpána Malovce namalovanou moji vlastní hlavu, odrážející koncept hlava = idea / lab = místo, kde to všechno komunikační / PR / copy / děláme… Vítejte v Idealabu.
Jsme dva. Moc nevím, co budeme dělat a naprostou náhodou se k nám dostává první velký klient. Nadnárodní firma, která nás pak zaměstná na sedm let. Děláme pro ně první malou věc. Volají, jestli bychom zvládli něco dalšího. Říkám: „No, jasně! To je přesně to, na co se naše komunikační agentura specializuje.“ Nevím, jak to uděláme. Nemáme na to žádný proces. Sháníme lidi. Uděláme to. Jsme rychlí. A dobrý. A myslím tak o 80 % levnější než německá agentura, která to dělala doposud. Zadání se valí. Sedím u té laminové desky, odepisuju v pátek v 17.45 na vágní zadání a slibuju, že v pondělí „… budeme mít nachystaný první koncept“.

Voláme. Píšeme. Voláme. Jsme dva a máme dva externí programátory, grafika. Najednou je nás šest. Nemáme žádné teambuildingy, porady, žádné sdílené disky, tooly… nic. Sedíme u počítačů, vymýšlíme a posíláme maily. Nejsou žádné sociální sítě. Registruju doménu www.idealab.cz, napíšu na ni adresu naší kanceláře, přidám mail office@idealab.cz a moji hlavu v logu té vysněné firmy Idealab.

Jak jsme nezískali klienta

Jednoho dne mi volá někdo známý: „Velká developerská skupina chce expandovat do Čech. Dohodni se s nimi a máš super klienta.“ Jsem nadšený. Klient volá, že chce přijít na schůzku k nám do agentury. Máme dvě místnosti, celkem tak 20 m2, záchod na chodbě a kafe vaříme do IKEA hrnků. Idealab je na trhu asi 8 měsíců. Potřebujeme nové klienty a zakázky. Přijde den D, schůzka s novým klientem: sedíme u počítačů, všichni externisté se tváří, jako že takhle v tom kanclu makáme denně. Od rána do večera. Ano, je nás tu šest. Ano, je to tu těsné, ale nám jde hlavně o to přesvědčit klienta, aby si nás vybral pro komunikaci nějakého realitního projektu. Klient přijede, vstoupí do dveří naší „agentury“, rozhlídne se… A po 20 sekundách mi ve dveřích našeho Idealabu řekne něco ve smyslu: „Díky, ale my hledáme komunikační agenturu pro vstup na český trh…“. Otočí se a odejde. Sedíme a koukáme na sebe. Tak tohle nevyšlo.

Střih

Jsme ve vedlejší ulici, máme pronajaté designové kanceláře, ve kterých před nám pracovali známí architekti. Hliník, sklo, o trochu víc místa. Jsme čtyři. Zakázky padají jedna za druhou. Máme za sebou dva roky existence Idealabu. Pracujeme pro developery, prodejce designu, architekty. Bereme každou zakázku, která k nám přijde. Furt mám obavu, jak zvládneme zaplatit náklady na programátory, nájem kanceláře… Jsme v plusu. Tehdy před patnácti lety i dneska v roce 2024. Za rok se stěhujeme o patro výš. Máme celé patro a postupně ho předěláváme: jednou je to velká open space kuchyně, kde vaříme, fotíme a zkoušíme rozjet blog o jídle. Portál Thnikfood má úspěch. Pak Thinkfood skončí, tak zase uděláme škatulata, hýbejte se.

Architektura především

Pracujeme pro developery, architekty, designéry. Pomáháme uvádět několik zahraničních firem na český trh. Hodně se točíme okolo kancelářského nábytku, kde pracujeme snad řadu firem, které v Čechách prodávají kancelářské židle a stoly. Natáčíme videa. Vymýšlíme online kampaně a píšeme newslettery: některé čtou i desítky tisíc lidí. Čtyři roky pořádáme architektonickou soutěž pro mladé architekty Thinkarch. Pak dojdou sponzoři a soutěž skončí. Pomáháme architektonickým studím být vidět v médiích. Jedna z hlavních činností, kterou děláme dodnes.

Časopis ARCHIZOOM

Je rok 2019 a začínáme být sami sobě klientem. Vzniká úspěšný časopis ARCHIZOOM, ke kterému postupně přidáváme podcasty a videopodcasty. Každý týden náš newsletter čtou tisíce lidí.

O pár let později začínáme vydávat tištěný časopis Facility Management Journal a do stojatých vod B2B médií ve velmi specifickém oboru (ano to je správa a provoz budov) přinášíme hravý design obálek a perfektní grafiku.

Vlastní podcastové studio nám umožňuje natáčet podcasty jak pro ARCHIZOOM, tak Facility Management Journal.

Kniha generuje knihy

Rok 2023 je zlomový, protože se pouštíme do vydávání knih. Tentokrát nikoliv pro klienty, ale sami za sebe. Kniha TINY HOUSE: průvodce krajinou minimalistického bydlení získá několik cen, velkou pozornost a spustí doslova lavinu nových projektů: několika dalších knih a spoluprací, které pro nás znamenají posun do nových vod. Ale o tom podrobněji v dalších příspěvcích.

Je 18. února 2024 a my slavíme 15 let od založení Idealabu.
Tak na shledanou za dalších patnáct let.
Radek Váňa