Máte super produkt i budget na reklamu, kam s ním zacílit? Spotify vás na první dobrou možná ani nenapadne, nicméně jde o oblíbenou platformu v audio streamingu (ano, i podcastů), takže to pojďme trochu rozehrát. V našem čtyřdílném seriálu si ukážeme, jak s kampaní na Spotify naložit.
• 1. díl: Něco málo o Spotify a proč v této aplikaci inzerovat
• 2. díl: Konkrétní formáty reklam, protože Spotify není jen o zvuku
• 3. díl: Fenomén podcast aneb Spotify hlásí reklamní novinky
• 4. díl: Kampaň krok za krokem plus příklady a tipy pro maximum úspěchu
Puma byla první značkou, která Streaming Ad Insertion vyzkoušela. Reklamní podcastovou platformu, kterou Spotify spustil na začátku roku 2020. Svou kampaň nasadila do „Jemele Hill is Unbothered” a údajně si tím ad recall (úroveň vybavení si reklamy) navýšila o více než 180 %. Minule jsme popisovali jednotlivé formáty, skrze nichž se můžete zviditelnit, zbývají nám ještě podcasty, které v současnosti představují velmi zajímavou cestu.
Ambice přejít z hudební služby na audio streaming je jednoznačná. Spotify už od roku 2019 výrazně investuje do podcastů, na akvizici platforem Parcast, Gimlet a Anchor vydala 400 milionů dolarů. V prosinci 2020 získali reklamní a publikační platformu Megaphone. V současnosti nabízí k poslechu více než 2,2 milionů podcastů, spousta z nich je originálních a exkluzivních. Třeba taková spolupráce s Higher Ground Productions, za níž stojí manželé Michelle a Barack Obamovi.
„Budoucnost podcastové reklamy je adresovatelná, škálovatelná a bohatá na přehledy.“ Spotify
Podcasty naprosto zapadají do současného (zrychleného) světa. Máte třeba jen 15 minut? Zajímá vás pouze určitá oblast? Chcete se něco dozvědět, hlouběji pochopit určitou problematiku, zapracovat na svém osobním rozvoji, zabavit cestou do práce nebo se inspirovat zajímavým příběhem? Pestrost témat, technologická dostupnost i časová kapacita hrají v jejich prospěch. Poslechovost mluveného slova obecně stoupá a není divu, že to pohání i aktivity marketérů.
Posluchači podcastů bývají vnímavější. Reklam je oproti televizi nebo rádiu méně a přehrávaný pořad se tolikrát nepřerušuje. Lidé k nim mají větší důvěru, a pokud jsou správně zacílené, tak jsou i ochotnější jednat. Také Spotify vidí v podcastech jedinečné a efektivní reklamní prostředí. Na základě jejich průzkumů hlásí, že 41 % posluchačů více důvěřuje kampani běžící v průběhu podcastu a 81 % osob dokonce po jejím vyslechnutí podniklo nějakou akci. Je to pravděpodobně dáno i odlišnou cílovkou, než jakou potkáváme u tradičních médií. Možná bohatší? Možná chytřejší? Mezi publikum se každopádně mimo jiných řadí i úspěšní podnikatelé, odborníci nebo absolventi vysokých škol. Podle Forrester Analytics je pak u posluchačů podcastů o 45 % vyšší pravděpodobnost, že jejich příjmy překračují hranici 250 tisíc dolarů.
Streaming Ad Insertion & Spotify Audience Network
Streaming Ad Insertion (SAI) jako kompletní digitální sada pro plánování, vytváření přehledů a měření jede od loňska, postupně se rozšiřuje na další trhy a zavádí nové funkce. Nakupování na základě publika. Umístění nativních reklam. Statistiky a přehledy. V reálném čase můžete cílit podle věku, pohlaví, používaného zařízení nebo zájmového segmentu (byznys, zdravý životní styl, vaření, fitness, technologie, věda, sport, je toho fakt spousta). K dispozici máte podrobnější data a informace o zásahu kampaně pro hodnocení, optimalizaci a další plánování marketingové komunikace. Koho jste oslovili, kolikrát si vaši reklamu vyslechli? Dřív spíše chaotické a roztříštěné odvětví získalo stabilní základnu.
Oslovíte publikum, které chcete oslovit. Dříve se museli podcastoví inzerenti spoléhat na průzkumy a metriky dodávané od samotných tvůrců pořadů. Dneska už můžete alokovat své rozpočty na základě dat shromážděných z profilů posluchačů a jejich chování během poslechu. Přesnější zacílení, lepší výsledky.
Spotify sází na kombinaci už zmíněných platforem světové třídy Anchor a Megaphone s vlastní technologií Streaming Ad Insertion (SAI) a samozřejmě obšírným katalogem jedinečného obsahu (Spotify Studios, The Ringer, Gimlet, Parcast atd.). V únoru 2021 pak ohlásila aktivaci jednoho z nejvíce škálovatelných a propracovaných prostředí zvukové reklamy Spotify Audience Network. Technologii poskytující inzerentům možnost oslovit zaujaté publikum ve velkém měřítku – ve Spotify i mimo něj. Snadno aplikovat nástroje pro cílení, prozkoumat pokročilé statistiky založené na SAI. Všechna média dostupná prostřednictvím sítě Spotify Audience Network budou adresovatelná na základě demografických údajů (věk, pohlaví a umístění) a segmentu publika (např. fitnessáci, hráči, luxusní nakupující) s kontextovým cílením (např. podnikání a technologie, životní styl, hry). Rozjet by se mělo v letošním roce.
Mini tipy na závěr
- Jasně definujte své cílové publikum. Pochopíte, proč poslouchá vybrané podcasty.
- Hledejte podcasty, které se vztahují k vaší značce nebo odvětví.
- Pro inspiraci se podívejte na aktivity svých konkurentů.
- Poslechněte si podcasty, na kterých chcete inzerovat.
- Někdy je lepší investovat do několika reklam v menších podcastech než do jedné velké.
- Vyberte správnou velikost publika – odrazí se v ceně reklamy.
- Přemýšlejte o vhodném tónu komunikace (ton of voice).
- Ideálně tón vaší reklamy slaďte s tónem podcastu.
- Buďte zábavní nebo informativní. Co nejvíce přirození.
- Když to jde, zapojte podcastera. Posluchači o vaší firmě možná nic neví, ale podcastera znají. Důvěřují mu, budou i vám.
- Dodržujte doporučené parametry reklamních formátů.
- Analyzujte a vyhodnocujte zpětnou vazbu.
- Když si nejste jisti, nebojte se oslovit agenturu.
V posledním díle už si ukážeme, jak postupovat při vytváření kampaně přes Spotify Ad Studio. A přihodíme dalších pár užitečných tipů.
Náš tip
Chcete připravit reklamní kampaň na Spotify? Nebo vlastní podcast, který pak na Spotify budeme společně propagovat? Pojďte se s námi pobavit o tom, jak se dá zakomponovat aktivita na Spotify do vašeho marketingového mixu.
Kontakt
Napište nám na office@idealab.cz nebo rovnou zavolejte Radka Váňu na tel. +420 777 572 476
Potřebujete poradit s dalšími marketingovými nástroji?
Prohlédněte si naše nejčastěji hledané služby:
B2B marketing
PR a marketing pro architekturu
SEO analýza
Firemní časopis
Obsahový marketing
Videa a podcasty
Správa LinkedIn
Workshopy a školení LinkedIn