Máte super produkt i rozpočet na reklamu, kam s ním zacílit? Spotify vás na první dobrou možná ani nenapadne, nicméně jde o oblíbenou platformu v audio streamingu (ano, i podcastů), takže to pojďme trochu rozehrát.
V našem čtyřdílném seriálu si ukážeme, jak s kampaní na Spotify naložit. Co se dozvíte?
• 1. díl: Něco málo o Spotify a proč v této aplikaci inzerovat
• 2. díl: Konkrétní formáty reklam, protože Spotify není jen o zvuku
• 3. díl: Fenomén podcast aneb Spotify hlásí reklamní novinky
• 4. díl: Kampaň krok za krokem plus příklady a tipy pro maximum úspěchu
Spotify není pro každého
Většina firem neustále hledá nové cesty, které by je zavedly do různých segmentů cílového publika. Možná i vy. Pravděpodobně i vy tak jedete Google Ads, Sklik a všechny populární sociální sítě. Stačí to? Spotify rozhodně nebude dávat smysl každému brandu, ale pokud vidíte alespoň úzkou pěšinku, neobracejte se hned zády. Někdy vám totiž kreativa a specializované platformy mohou pomoci k vašim cílům snadněji než matadoři jako Google a Instagram. Zatímco tyto tradiční nástroje vyžadují ze své podstaty zákazníkovu pozornost, Spotify s reklamou „útočí“ na pozadí. Když člověk odpočívá, vaří, běhá, uklízí, zkrátka žije.
Říkají tomu „momenty bez obrazovky“. Na Facebooku nebo Instagramu potřebujete, aby uživatelé aktivně věnovali pozornost tomu, co je na obrazovce. Byli očima skutečně na dané platformě. Spotify přehrává reklamy za chodu běžného života. Méně rušivé, více povzbudivé značku prozkoumat. Když se ovšem v danou chvíli trefíte se správným sdělením…!
Čísla o Spotify
Dejme si malý číselný background. Streamovací služba Spotify se spustila v říjnu 2008. První milion předplatitelů sbírala dva roky. Dneska už počítá s 345 miliony registrovaných uživatelů po celém světě, hlásí přitom rekordních 155 milionů předplatitelů placeného Premium účtu.
Lidé mohou poslouchat skladby v obrovské škále žánrů, budovat svoje knihovny, objevovat neznámé umělce, alba i mluvené slovo. Vedle čtyřmiliardového seznamu playlistů je k dispozici katalog s více než 2,2 miliony podcastů. Působnost v 93 zemích světa, 35 % aktivních uživatelů žijících v Evropě. 32,5% podíl na trhu streamování hudby. Příjmy z reklamy v roce 2020 ve výši 851 milionů dolarů.
Musíte být tam, kde jsou vaši fanoušci
V práci, při sportu, u jídla, na dovolené, během vstávání i večer před spánkem. Hudba a podcasty nás dneska doprovází téměř všude, díky novým technologií se stali naprosto běžnou součástí každodenního života. Protože? Je to zábava, někdy vzdělání, jindy motivační, uklidňující, povzbuzující, jak kdo má rád. Spotify tvoří v základu bezplatnou platformu, která se dá následně upgradovat na placené Premium (čtěte: bez reklam).
190 milionů jedinců tak ovšem nedělá a zůstává v bezplatné verzi. Aplikace jim v daném případě otevře zdarma zmíněné miliardy obsahu a jen sem tam na oplátku naservíruje reklamní blok. Už vidíte vaše místo?
Vy jako inzerent můžete tedy svým reklamním spotem zasáhnout až 190 milionů osob (no dobrá, jen čistě matematicky). Zacílit podle věku, pohlaví, doby poslechu, preferovaných žánrů, přehrávaných skladeb nebo vytvořených playlistů. Potřebujete pro svůj produkt „dostat“ 20letého studenta, který si cestou z brigády domů mezi 15. a 16. hodinou pouští hip hop?
Co nás na Spotify reklamě baví:
- Známé rozhraní – snadno použitelné a podobné tomu, které znáte třeba z Facebooku.
- Hlasový komentář – nemáte-li vlastní, můžete požádat Spotify o vytvoření zvukového záznamu (pošlete skript, zvolíte jazyk, pohlaví, věk mluvčího, vyberete hudbu na pozadí a do 24 až 48 hodin máte hotovo, revize jsou možné).
- 30 sekund – ideální čas pro krátkou, ostrou a věcnou zprávu.
- 100% SOV (share of voice) – uživatel stoprocentně vaši reklamu vyslechne.
- Cílení podle poslechového chování – skvělé pro oslovení speciálních skupin,: architekty, ale třeba i fitnessáky, běžce, fandy meditací, hledače vyšší produktivity, chill mastery, apod.
- Vždycky link – každou reklamu (i tu zvukovou) můžete okamžitě nasměrovat na svůj web, eshop, blog apod. Takže nejen povědomí, ale i měřitelné konverze. Tohle u rádia nebo televize neuděláte.
- Multimédia – audio, video, podcasty i grafické formáty využitelné v aplikaci na počítači, mobilních zařízeních, tabletech.
Až 140 minut denně. Kdo dá víc?
Krátké zvukové Spotify reklamy se spouští mezi písněmi. Nemusí jít pouze o zvuk. V příštím díle si povíme, jaké reklamní formáty můžete vytvářet. Video, grafika, sponzoring.
Odhaduje se, že během hodiny se přehraje zhruba 1 až 4 minuty reklam. Dost na to, abyste zaujali. Ne tolik, aby to posluchače příliš otravovalo. Jednotlivé kampaně trvají do 30 sekund.
Taky na YouTube okamžitě klikáte na „přeskočit reklamu“? Na Spotify to nejde. Uživatelé je na rozdíl od reklam ve vyhledávačích nebo jinde musí poslouchat, jinak se nedostanou k požadovanému obsahu. Zní celkem ostře, ale pro vás výhoda. Vědí to. Akceptují to. Jsou aktivně zapojeni a vy máte daleko větší šanci, že si vašich informací všimnou.
Spotify disponuje velkým a velmi různorodým publikem, které pokrývá v podstatě všechny věkové skupiny a demografické údaje. Největší šanci však samozřejmě máte u mladších ročníků, protože nejčastější posluchačskou základnu tvoří kategorie od 18 do 34 let. Více a rychleji se začleňují, sami vyhledávají nový hudební i podcastový obsah a je tedy i pravděpodobnější, že budou následovat atraktivní reklamní nabídky. Podle statistik se denní poslech pohybuje od 99 minut v Evropě až po 140 minut v Severní Americe, což už vám otevírá slušný prostor pro zapojení inzerce. Studio Spotify Ads poskytuje výkonné možnosti cílení a vytváření přehledů v reálném čase. Sami nastavujete, spravujete, optimalizujete, s každou kampaní máte souhrn ohledně zobrazení reklam a zapojení publika. Můžete oslovovat v průběhu celého dne, napříč místy, zařízeními, okamžiky i formáty. V kombinaci s tradičními PPC kampaněmi a sociálními médii se dá budovat komplexní a efektivní komunikace.
Jak připravit a nastavit kampaň v našem třetím díle!
A kolik mě to bude stát?
Utratit musíte alespoň 250 dolarů, v přepočtu cca 5 500 korun. To je spodní limit nastavený Spotify. Dřív to bylo mnohonásobně víc, což absolutně vyškrtlo například malé firmy a začínající startupy. Platíte, když se reklama skutečně přehraje. Celý proces staví na ceně za zobrazení a vliv na její výši bude mít lokalita i specifika zacílení: čím podrobnější parametry, tím částka poletí vzhůru. Pracuje tu systém aukcí. Obvykle se cena pohybuje někde mezi 0,015 až 0,025 dolary. Za tisíc zobrazení reklamy se tak vyšplháte k 15 až 25 dolarům. Dražší než známé CPM (cena za proklik) na jiných platformách, ale vraťme se o pár řádků výše – Spotify má „zajaté“ publikum, které ty reklamní bloky musí snášet. Když si nastavíte cílový rozpočet, Ad Studio vám odhadne, kolikrát si vaši kampaň lidé vyslechnou.
A u peněz dneska skončíme. V druhém díle navážeme konkrétními formáty a tipy, jak z reklamního obsahu vytěžit maximum.
Náš tip
Chcete připravit reklamní kampaň na Spotify? Nebo vlastní podcast, který pak na Spotify budeme společně propagovat? Pojďte se s námi pobavit o tom, jak se dá zakomponovat aktivita na Spotify do vašeho marketingového mixu.
Kontakt
Napište nám na office@idealab.cz nebo rovnou zavolejte Radka Váňu na tel. +420 777 572 476
Potřebujete poradit s dalšími marketingovými nástroji?
Prohlédněte si naše nejčastěji hledané služby:
B2B marketing
PR a marketing pro architekturu
SEO analýza
Firemní časopis
Obsahový marketing
Videa a podcasty
Správa LinkedIn
Workshopy a školení LinkedIn