Máte super produkt i rozpočet na reklamu, kam s ním zacílit? Spotify vás na první dobrou možná ani nenapadne, nicméně jde o oblíbenou platformu v audio streamingu (ano, i podcastů), takže to pojďme trochu rozehrát.
V našem čtyřdílném seriálu si ukážeme, jak s kampaní na Spotify naložit. Co se dozvíte?
• 1. díl: Něco málo o Spotify a proč v této aplikaci inzerovat
• 2. díl: Konkrétní formáty reklam, protože Spotify není jen o zvuku
• 3. díl: Fenomén podcast aneb Spotify hlásí reklamní novinky
• 4. díl: Kampaň krok za krokem plus příklady a tipy pro maximum úspěchu
V minulých dnech jsme seriál odstartovali úvodním přehledem. Čtěte tady. Dneska si projdeme, jaké reklamní formáty se dají na Spotify konkrétně realizovat. Platforma se totiž otevírá několika typům a překvapivě ne všechny jsou zvukové. Můžete proto postavit komplexní kampaň v závislosti na potřebách, možnostech i chování vaší cílové skupiny.
Ještě než se na ně vrhneme, důležitá poznámka – správný kontext je základ! Vyslání správné zprávy ve správném prostředí ve správný čas je klíčem k tomu, aby vaše zpráva byla slyšet. Lehké napsat, těžší provést, víme. Rozhodně se ale vyplatí věnovat čas průzkumu svých zákazníků a klientů, analýzou dat a informací. Až na nich pak stavět kampaň. Platí všeobecně, nejen u Spotify. Z jejich studie však vyplývá, že 45 % posluchačů Spotify si přeje, aby značky rozuměly tomu, co dělají ve chvíli, když reklamu slyší nebo vidí. Musíte být relevantní a nenabourávat příliš jejich každodenní životy. Zapadnout do jednotlivých momentů. Rozpoznat je a plynule navázat. Vycítit, co v danou chvíli prožívají. Vaření, party, cvičení, odpočinek. Každý moment na sebe váže odlišné potřeby, nálady, atmosféru, myšlenky. Respektujte to.
AUDIO
Začneme tou nejlogičtější cestou. Audiem. Vaše zvuková reklama se spustí mezi skladbami v dostupných playlistech. Díky tomu, že ji uživatelé musí nechat přehrát, jinak se nedostanou k oblíbené hudbě, zaručuje vám 100% SOV (share of voice). Máte větší šanci, že se soustředí na to, co chcete říct. Kromě mluveného slova nabízí i zobrazovací banner s proklikem na váš eshop, blog nebo jinou libovolnou stránku. Zdroj: Spotify
Tak něco namluvíme a hotovo. Taky možnost. Lepší ale je přemýšlet o jednotlivých momentech a aktuálním naladění. Podle Spotify jsou totiž nejúčinnější ty reklamy, které odpovídají danému okamžiku. Násilně ho nepřerušují, naopak spíše vylepšují. 75 % posluchačů Spotify tvrdí, že si takové spoty více pamatují. Co to v překladu znamená? Musíte tvořit adekvátní obsah. Personalizované výzvy, které budou odpovídat cílové skupině. Mladému rockerovi, který právě dorazil ze školy, nepředhazujte prací prášky. Vlastně to nedělejte ani u maminek na mateřské poslouchající po večerech podcast Superženy. Chce to empatii. A taky hodně dat, abyste porozuměli svým posluchačům. Můžete je oslovovat na jakémkoli zařízení a v jakémkoli prostředí v průběhu celého dne.
Použitelné platformy: mobilní zařízení, tablet, desktop, web
Technické parametry: kompletní seznam najdete zde.
- Maximální délka audia: 30 sekund
- Maximální velikost audia: 1 MB
- Typy audio souborů: MP3, OGG, WAV
- Přiložený obrázek: JPEG, PNG
- Rozměry obrázku: 640 x 640 pixelů
- Maximální velikost obrázku: 200 kB
VIDEO
Videa baví a také mají rozhodně co říct. Na Spotify se videoreklamy zobrazují pouze během poslechové relace, kdy přihlášený uživatel aktivně prochází katalog a hledá hudbu nebo podcasty. Je „zaostřený“. Pro vás to znamená vyšší viditelnost a zapamatovatelnost. Produkt se jmenuje Video Takeover a pro vyšší míru zapojení disponuje podobně jako audio ads doprovodným bannerem s přizpůsobitelnou výzvou k akci.
Sound ON! Jedno velké plus pro Spotify. Sociální média a jiné platformy se optimalizují pouze pro video, nahraná videa se sice automaticky přehrávají, ale bez zvuku. Ten je ve výchozím nastavení vypnutý, takže uživatel musí ručně kliknout na hlasitost. Tady jedete očima i ušima a nemusíte se primárně spoléhat na vizuál nebo titulky. Máte otevřenější pole kreativity při vyprávění svého příběhu.
Použitelné platformy: mobilní zařízení, tablet, desktop
Technické parametry: kompletní seznam najdete zde.
- Maximální délka videa: 30 sekund
- Poměr stran: 16:9
- Maximální velikost: 500 MB
- Typy souborů: MOV, MP4
- Přiložený obrázek: JPG, PNG
- Rozměry obrázku: 640 x 640 pixelů
- Maximální velikost obrázku: 200 kB
GRAFIKA
Nechcete mluvit ani natáčet? Řekněte to vizuálem. V současnosti máte tři příležitosti, jak na sebe upozornit. Kombinacím se meze nekladou. Proklik samozřejmostí.
„Překryvná vrstva“ aneb udělejte první dojem už při vstupu. Overlay reklama se zobrazuje právě ve chvíli, když posluchač otevře aplikaci Spotify. Chyťte je hned na začátku.
Použitelné platformy: mobilní zařízení, desktop
Technické parametry: kompletní seznam najdete zde.
- Primární obrázek: JPG
- Rozměry obrázku: 800 x 435 pixelů
- Maximální velikost obrázku: 100 kB
24 hodin na výsluní. 24 hodin na přední straně domovské stránky Spotify, kde můžete předvést poselství a výjimečnost své značky. Formát podporuje multimédia, nebojte se tedy zapojit interaktivní prvky k dalšímu upoutání pozornosti. Pozor, Homepage Takeover je koncipovaný pouze pro stolní počítače.
Použitelné platformy: desktop
Technické parametry: kompletní seznam najdete zde.
- Primární obrázek: JPG
- Rozměry obrázku: 1200 x 270 pixelů
- Maximální velikost obrázku: 1 MB
Buďte lídrem. Forma vizuální reklamy, která zvětší dosah vaší kampaně tím, že budete 30 sekund jedinou zobrazovanou zprávou. Opět klikatelná a dostupná pouze, když je uživatel na obrazovce Spotify.
Použitelné platformy: desktop, webová aplikace
Technické parametry: kompletní seznam najdete zde.
- Primární obrázek: JPG, GIF
- Rozměry obrázku: 728 x 90 pixelů
- Maximální animace: 15 sekund
SPONZORSTVÍ
Hudbo, hraj! Jste na hudební platformě, tak toho využijte. Ukažte, že znáte prostředí, a dopřejte svým fanouškům poslechové benefity.
Sponzorovaná relace funguje jednoduše. Fanoušek si výměnou za sledování vašeho reklamního videa odemkne 30 minut nepřetržitého poslechu. Nabídka na uživatele vyskočí hned na začátku playlistu a po akceptaci nastává váš prostor. Aby to nebyl jen „obchod“ za trest, stále mějte na paměti adekvátnost a kvalitu provedení videa. Na konci se objeví klasická zobrazovací jednotka s proklikem na vaše stránky. Využijte toho naplno a zesilte spřízněnost s vaší značkou.
Použitelné platformy: mobilní zařízení, tablet
Technické parametry: kompletní seznam najdete zde.
- Maximální délka videa: 30 sekund
- Poměr stran: 9:16 (na výšku), 16:9 (na šířku)
- Maximální velikost: 500 MB
- Typy souborů: MOV, MP4
- Přiložený obrázek: JPG
- Rozměry obrázku: 640 x 640 pixelů
- Maximální velikost obrázku: 200 kB
Spojíte se s kulturou. Propojíte vaši firmu s věrnou fanouškovskou základnou napříč oblíbenými playlisty. Budujete povědomí. To je sponzorovaný seznam skladeb. Spotify vám přitom pomůže vybrat, co se nejlépe hodí k vašemu cílovému publiku. Své posluchače při streamování obklopíte i vizuální reklamou.
Použitelné platformy: mobilní zařízení, desktop
Technické parametry: kompletní seznam najdete zde.
- Logo: transparentní PNG
- Rozměry loga: 200 x 75 pixelů
- Parametry v závislosti na formátu (Audio Everywhere, Video Takeover, Overlay atd.)
PODCASTY
Jako všímaví čtenáři jste si určitě všimli, že jsme na něco zapomněli. Podcasty. A nezapomněli. Je to ovšem natolik svébytná disciplína, v posledních letech rostoucí neuvěřitelným tempem, že jsme si na ni vyhradili samostatný díl. Takže příště.
MEET YOUR SHOES
Dost teorie. Ukažme si, kde to zafungovalo. Třeba u značky bot Allbirds. Jak těžké je prosadit se na poli módy v extrémní konkurenci nadnárodních značek i lokálních jmen? Za prvé musíte mít dobrý produkt. A dobrý záměr. Allbirds vyrábí tenisky z merino vlny, od začátku chtěli něco hodně ekologického i velmi pohodlného. Vyvinuly svůj vlastní vlněný materiál, který nekouše, odolává opotřebení a odvádí vlhkost. U tkaniček a ostatních částí se aplikují recyklované nebo obnovitelné zdroje. Zkrátka udržitelnost na nejvyšším stupni. V odvětví, kde jsou normou syntetické materiály, se Allbirds snaží oslovit spotřebitele, kterým záleží na jejich závazku k udržitelnosti, komfortu a stylu.
Právě na to se také zaměřili v rámci Holiday kampaně na Spotify. Cílem bylo zlepšit povědomí značky, konkrétně u mileniálů v USA a ve Velké Británii. Propagovali dva produkty – Wool Runners s vlnou certifikovanou ZQ získanou z humánně chovaných ovcí a Tree Runners pocházející ze zodpovědně spravovaných eukalyptových hájů a používající FSC certifikovaná stromová vlákna.
Jak na to? Posluchačům nabídli chytrou a zábavnou kreativu, která ocenila poselství, étos a kvalitu produktu. Postavili ji na sloganu „Meet Your Shoes“ a připravili sérii videí, v nichž se nositelů Allbirds zmocnila okamžitá touha vydat se na epickou cestu. Videoreklamu doplnily zvukové kampaně, které rozšířily vyprávění z videoscén o zábavné popisy z pohledu daného jedince. Namluvené v první osobě.
V kampani využili Video Takeover a Audio Everywhere za účelem oslovit posluchače napříč zařízeními, platformami a momenty. K tomu připojili Sponsored Sessions a spolehli se na streamovací inteligenci Spotify, aby se dostali k publiku mužů a žen ve věku 25 až 44 let spadajících do segmentů zdraví, wellness, outdoor, „zelení“ nakupující.
Kampaň přinesla významné změny ve znalosti, oblíbenosti a žádoucích asociací. Běžela od října do prosince 2018 a ve výsledku se v Allbirds dočkali 457 % nárůstu v povědomí značky (Brand Awareness). O 333 % většího propojení společnosti a jejích bot s aspektem „pohodlí“ (Brand Perception) a 367 % navýšení v Brand Favorability, v pozitivním názoru na Allbirds.
Tak a v dalším díle slíbené podcasty. V přespříštím praktické tipy. Nepřestávejte číst! A poslouchat.
Náš tip
Chcete připravit reklamní kampaň na Spotify? Nebo vlastní podcast, který pak na Spotify budeme společně propagovat? Pojďte se s námi pobavit o tom, jak se dá zakomponovat aktivita na Spotify do vašeho marketingového mixu.
Kontakt
Napište nám na office@idealab.cz nebo rovnou zavolejte Radka Váňu na tel. +420 777 572 476
Potřebujete poradit s dalšími marketingovými nástroji?
Prohlédněte si naše nejčastěji hledané služby:
B2B marketing
PR a marketing pro architekturu
SEO analýza
Firemní časopis
Obsahový marketing
Videa a podcasty
Správa LinkedIn
Workshopy a školení LinkedIn