Ve druhé části článku o finanční stránce věci marketingových produktů, který je součástí seriálu Marketing ve vědě a výzkumu, který pro vás píšeme ve spolupráci se Středočeským inovačním centrem, vám na třech typech vybraných marketingových produktů nabídneme vhled do jejich tvorby a peněžní hodnoty. Představíme, kolik specializovaných profesí a souvisejících nákladů za nimi stojí. I zde platí jednoduché pravidlo, čím odbornější profese, tím dražší je výsledný produkt.
1. Stavba webu
Cena za kvalitní webové stránky ve WordPressu od profesionální agentury se pohybují okolo 100 000 Kč. Před 3 lety Idealab vytvořil pro Výzkumné a inovační centrum pro pokročilou průmyslovou výrobu při ČVUT vlastní web ricaip.eu. Tento web vyšel výzkumníky přibližně na 80 000 Kč (bez DPH). Řekněme si, co za cenou stojí. Za stavbou webu je vždy minimálně grafik a programátor. Následně mohou spolupracovat editoři a redaktoři na vytváření samotného obsahu. V ceně se také odrážejí náklady na hardware a různé licence. Samozřejmě
závisí na rozsahu stránek a textů, struktuře či počtu jazykových mutací. Na pozici grafika si demonstrujeme, co se skrývá za jednotlivou profesí.
Odborník platí za specializované editory a programy, fotobanky, písma, webové šablony, licence pro fotografy... ano za to vše se platí. Nicméně za grafikou či designem určitého produktu nestojí jen čas, který člověk vysedí u počítače. Jsou to také roky studia na střední nebo vysoké škole, individuální vzdělávání včetně návštěv výstav odborných přednášek a workshopů, nebo praxe v oboru. Jsou to navíc desítky nevyužitých skic a zkoumání slepých uliček, které zdánlivě nikam nevedou. To lze analogicky aplikovat i na ostatní v týmu, kteří sedí třeba v jedné kanceláři, jejíž provoz a účetnictví tvoří náklady jako u každé jiné firmy.
2. Tiskoviny
Rozumíme tím jakékoli tiskoviny, jakými mohou být časopisy, brožury, knihy, nebo menší počiny jako letáky, pozvánky atp. Plnohodnotný produkt za sebou skrývá redaktora, korektora, sazeče, grafika a produkci. Plus se nemůže opomenout spolupráce s tiskárnou a jejich zaměstnanci. Je třeba počítat, že jazykové mutace nebo překlady se promítnou zásadně na ceně. Cenu tvoří samozřejmě rozsah, počet stran, barevnost, styl vazby či obálky, případné práce s grafy a obrázky, korekce, nebo různé varianty produktu.
Kvalitní grafický návrh brožury o 16 stranách, na kterém se pracuje v týmu 4 lidí klidně 2 týdny (pokud jsou k dispozici kvalitní podklady), může vyjít například na 20-30 tisíc Kč.
3. Video
Video zaměstná minimálně 3 lidi, většinou však více (jejich počet si vynásobte stráveným časem). Kvalitní video má svého režiséra (vymýšlí koncept, scénář), kameramana a postprodukci, tedy střihače, grafika, nebo toho, kdo napíše či přeloží titulky. Dobré půlhodinové video vás může vyjít i na 100 tisíc Kč.
Pro vaši konkrétní představu, například video pro asociaci facility manažerů IFMA, vyšlo firmu na 45 tisíc korun. Jedná se o 12minutový vedený rozhovor s prezidentem české pobočky.
Druhým příkladem je krátký 2,5minutový rozhovor natočený pro Českou zemědělskou univerzitu, ten akademiky stál 12 tisíc Kč.
Takto prosím netočit!
Na konkrétním příkladu vám ukážeme, co vše lze v propagaci zkazit. Je nám líto, že to demonstrujeme na videu z dílny Fakulty umění Ostravské univerzity, která vyučuje právě vizuální komunikaci. Video, které má v prvé řadě zaujmout uchazeče o studium, svým zpracováním spíše odradí, než naláká. V prvé řadě to vypadá, že fakulta nemá ani základní natáčecí vybavení (což si vzhledem k jejímu zaměření nemyslíme). Nestabilní kamera, hlas nahrávaný do mobilního mikrofonu a překrývání formátů, působí nejen neprofesionálně, ale až absurdně. Volba místa je v souvislosti s propagací konkrétní fakulty nepochopitelná – proč se nenatáčí v prostorách školy? Místo toho je fakulta představena na balkoně s omšelým pozadím starého činžáku, pokud autor zamýšlel okořenění videa venkovními šumy, vsadil na jistotu. Důležitá je i vizáž moderátora, v tomto případě působí neprůsvitné černé brýle a nevyžehlená košile přímo diletantsky. (Někdy se vyplatí volba najatého herce, člověka, který má přirozený a zajímavý přednes.) Obecně tato prezentace postrádá samotný základ - a to režii a koncept, tomu dává za pravdu i fakt, že název klipu neodpovídá tomu, co se z něj (ne)dozvíte. Video lze shlédnou zde.
Chcete si zlepšit náladu? Sestavili jsem pro vás ty nejpovedenější promo videa českých univerzit:
Dále v seriálu Marketing vědy a výzkumu
6. díl: Marketing vědy a výzkumu krok za krokem
Stáhnout příručku Marketing vědy a výzkumu
Těšit se ještě můžete na bonusové rozhovory. Pozvání přijali:
Marie Thunová, vedoucí PR & Marketingu HiLASE, vědeckého výzkumného centra Fyzikálního ústavu AV ČR. Rozhovor zde.
Otomar Sláma, ředitel Charles University Innovations Prague a.s. (CUIP). CUIP je 100% vlastněná dceřiná společnost Univerzity Karlovy, jejímž cílem je přenos vědeckých poznatků z akademického prostředí do běžného života. Rozhovor zde.
Kontakt
Jste z vědecké instituce a potřebujete dostat výsledky své práce do světa? Rádi vás zorientujeme v možnostech marketingu vědy. Pojďte nám říct, jaké máte možnosti a my namícháme marketingový mix přímo pro váš projekt.
Napište nám na office@idealab.cz nebo rovnou zavolejte Radka Váňu na tel. +420 777 572 476
Středočeské inovační centrum nabízí široké portfolio služeb a programů na podporu malých a středních firem ze Středočeského kraje. Pomáháme podnikatelům v naplňování jejich ambicí. Podporujeme nápady a propojujeme technologie výzkumných organizací s podnikateli. Vytváříme komunitu inovátorů a podnikatelů, kteří chtějí rozvíjet sebe i regionální inovační prostředí.