Rozhodli jste se posunout propagaci vaší výzkumné instituce dál? Rádi byste oslovili odborníky a nevíte, kde začít? Shrnuli jsme jednotlivé kroky do návodu, jak začít a postupovat při tvorbě vašeho zamýšleného marketingového řešení.
1. Peníze
Na ně se musí myslet předně i s předstihem. Grantové projekty mají většinou výstupy v řádu let. Proto je důležité na peníze na marketing a PR myslet při samotném psaní grantu. Počítat s tím, že za tři roky vznikne potřeba 100 tisíc korun na web, (který však bude v hodnotě 80 tisíc díky 21% sazbě DPH).
2. Reference
Koho oslovit? Poptejte se kolegů z jiných institucí, hledejte takovou marketingovou agenturu, která má zkušenosti s podobnými klienty. Klíčové je, aby vám projektový manažer seděl. Vyhledávejte toho, kdo je vám například věkově blízký. Například mladému kreativci hůře porozumíte, starší bude mít větší pochopení, což platí i naopak.
3. Role SIC
Obraťte se na Středočeské inovační centrum, to mimo jiné dokáže pomoct i v tomto případě. Kontakty na odborníky ze SIC naleznete na webu www.s-ic.cz. Najdou za vás agenturu, která vám bude vyhovovat.
4. Termíny
Na první schůzce si s vybraným partnerem stanovte nejdůležitější body: představu, cíl, rozpočet a termíny. Podepište smlouvu. Netřeba připomínat, že například grantové termíny jsou nepřekročitelné, a tudíž je v zájmu obou stran je znát. Například web plný videí se za dva poslední měsíce nevykouzlí, a e-book vám za týden také nikdo nenapíše.
5. Spolupráce
Práce je zadaná v rukou odborníků a vy se jen nemůžete dočkat, až si poprvé spustíte nové webovky. Až tak jednoduché to není. Počítejte s tím, že to minimálně jednoho člověka u vás v týmu časově zatíží. Vyberte toho, kdo má přehled v dané problematice a kdo bude komunikovat s agenturou. Spolupráce zajišťuje kvalitní dílo a nevychýlení se od vašich představ.
6. Školení & licence
Termíny se dodržely, práce je odevzdaná. Krásné fotografie kolují kancelářemi, každý kolega si pouští nová videa. Nastává čas loučení? Kdepak, důležité je předání dokumentace a školení. Pokud šlo o elektronické výstupy, musí dojít k předání a zaučení obsluhy, (pokud jste si s agenturou ve smlouvě nedomluvili vzdálenou správu těchto technologií). Pozor si zejména musíte dát na termíny a expirace různých webových licencí a licenčních smluv na fotografie. Fotografie je autorské dílo a o jeho nakládání hovoří autorská smlouva. Některé fotografie nesmíte upravovat, jiné si lze koupit na pár let, nebo jednou provždy.
7. Udržitelnost & aktualizace
S udržitelností produktů, za které jste si zaplatili, úzce souvisí předchozí školení. Například zaškolení obsluhy webu je klíčové pro jeho budoucnost a předchází jeho zbytečné předčasné smrti. Jak to myslíme? Navrhne se web, předá se do užívání a pokud ho nikdo neaktualizuje, či neví, jak na něj přidávat články, stává se z něj mrtvá platforma. Aktualizace kvalitního produktu jsou i ve vašem zájmu, vydrží vám mnohem déle a „zaplatí se“. Navíc je v grantech většinou stanovená podmínka udržitelnosti na 5–10 let. Rozvíjet nebo po skončení projektu vypnout, jiná cesta není.
Stáhnout příručku Marketing vědy a výzkumu
Dále v seriálu Marketing vědy a výzkumu
Těšit se ještě můžete na bonusové rozhovory. Pozvání přijali:
Marie Thunová, vedoucí PR & Marketingu HiLASE, vědeckého výzkumného centra Fyzikálního ústavu AV ČR. Rozhovor zde.
Otomar Sláma, ředitel Charles University Innovations Prague (CUIP). CUIP je 100% vlastněná dceřiná společnost Univerzity Karlovy, jejímž cílem je přenos vědeckých poznatků z akademického prostředí do běžného života. Rozhovor zde.
Kontakt
Jste z vědecké instituce a potřebujete dostat výsledky své práce do světa? Rádi vás zorientujeme v možnostech marketingu vědy. Pojďte nám říct, jaké máte možnosti a my namícháme marketingový mix přímo pro váš projekt.
Napište nám na office@idealab.cz nebo rovnou zavolejte Radka Váňu na tel. +420 777 572 476
Středočeské inovační centrum nabízí široké portfolio služeb a programů na podporu malých a středních firem ze Středočeského kraje. Pomáháme podnikatelům v naplňování jejich ambicí. Podporujeme nápady a propojujeme technologie výzkumných organizací s podnikateli. Vytváříme komunitu inovátorů a podnikatelů, kteří chtějí rozvíjet sebe i regionální inovační prostředí.