Na následujících řádcích vám poskytneme vhled do finanční kalkulace marketingových řešení. Kolik co může stát na vymyšlení a realizaci propagační kampaně? Reálnou představu má málokdo. Naše ambice jsou jasné, rozšířit povědomí o peněžní stránce věci, a nadto, aby pozbyla své dosavadní choulostivosti.
Přeceňovaný marketing? Kdeže!
O marketingu mnohdy kolují nepěkné zvěsti, a to že je přeceňovaný. Je to však práce, která je nejen časově náročná a kreativní, každý klient je unikátní a řešení je vždy šité na míru (často vycházející z analytiky tvrdých dat).
Slyšeli jste už o zaručené mzdě? Ta jednotlivým profesím garantuje mzdové minimum. Podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti konkrétní práce se řadí do 8 platových skupin. Tento ministerský výnos zařazuje tvorbu celkových marketingových strategií a prognóz do 7. skupiny k tvůrčím systémovým pracím, například vedle programátora, architekta či zubaře. Vědecký výzkumný a vývojový pracovník patří do následné nejvyšší osmé platové třídy.
Předně je třeba podtrhnout, že marketingové produkty jsou služby na míru, které zohledňují individuální potřeby a přání zadavatele. Ten si předně musí definovat své požadavky a možnosti. Pokud se tedy obracíte na marketingovou agenturu, je velmi vítaná alespoň hrubá představa o tom, co vaše instituce chce a čeho tím potřebuje dosáhnout.
Struktura ceny
120 tisíc korun za vytvoření webovek? 90 tisíc korun za grafický vizuál nebo správu sociálních sítí? Nebo dokonce 200 tisíc „jen“ za logo? Takové částky mohou na někoho působit nepřiměřeně. Ano, jsou vysoké (a to jsou mnohdy ještě mnohem vyšší!), ale měli bychom se ptát „proč“. Protože za čísly se toho skrývá více než dost. Pojďme se tedy podívat, co všechno si pod nimi představit, pak se vám budou sumy jevit jako přiměřené.
Obecně má struktura ceny pestrou skladbu a nelze ji vyjádřit pouze hodinovou sazbou daného specialisty. Platí se nejen za čas, ale i za náklady na vybavení a techniku. Nesmíme však opomenout hodnotu vzdělání (včetně jazyků), specializace, zkušeností nebo také renomé či značky dané agentury. Pokud chcete, aby výsledek stál za to, musí na zadání pracovat vždy tým! Levná, v drtivé většině nekvalitní řešení mohou být „spíchnuta“ na koleni jednoho (byť) odborníka, nicméně výsledek se s týmovou prací nedá srovnat.
V týmu má každý na starosti svou část, které bezvadně rozumí, a nadto zde probíhá neustálá kontrola a při tvorbě nezřídka vyvstávají nové a nové „zlepšováky“. I tak není práce hotová lusknutím prstu. I když mají všichni zajeté postupy a pomáhají nám stále se zlepšující softwary, je třeba připomenout, že je každý produkt šitý na míru a každý klient je jedinečný. Pravda je taková, že práce trvají vysoké desítky a stovky hodin.
S nebo bez?
Myšleno je DPH. Někomu se to může zdát jako zbytečná informace, ale po mnoha zkušenostech, které nás utvrdily v opaku, na to musíme upozornit. Cenové nabídky se uvádějí bez daně z přidané hodnoty. Proto je v rozpočtu potřeba myslet i na klasických 21 % navíc. Pokud tedy máte například na web vyčleněno 100 tisíc, můžete za ně dostat stránky v hodnotě 80 tisíc Kč. Sazba 21 % platí pro elektronické produkty, pro knihy a jiné tištěné publikace, které slouží pro propagaci nebo reklamu firmy nebo produktů, nebo které obsahují více než 50 % plochy reklamu. Patří sem např. katalogy zboží a firem, ale také výroční zprávy, a to i v případě, že mají přidělené ISBN. Do obou snížených skupin sazeb DPH tj. 15 % a 10 % spadají různé druhy tiskovin, v obou případech však nesmí podíl reklamy překročit 50 % plochy.
Ve druhé části článku představíme konkrétní příklady marketingových produktů a jejich cenotvorbu.
Dále v seriálu Marketing vědy a výzkumu
6. díl: Marketing vědy a výzkumu krok za krokem
Stáhnout příručku Marketing vědy a výzkumu
Těšit se ještě můžete na bonusové rozhovory. Pozvání přijali:
Marie Thunová, vedoucí PR & Marketingu HiLASE, vědeckého výzkumného centra Fyzikálního ústavu AV ČR. Rozhovor zde.
Otomar Sláma, ředitel Charles University Innovations Prague a.s. (CUIP). CUIP je 100% vlastněná dceřiná společnost Univerzity Karlovy, jejímž cílem je přenos vědeckých poznatků z akademického prostředí do běžného života. Rozhovor zde.
Kontakt
Jste z vědecké instituce a potřebujete dostat výsledky své práce do světa? Rádi vás zorientujeme v možnostech marketingu vědy. Pojďte nám říct, jaké máte možnosti a my namícháme marketingový mix přímo pro váš projekt.
Napište nám na office@idealab.cz nebo rovnou zavolejte Radka Váňu na tel. +420 777 572 476
Středočeské inovační centrum nabízí široké portfolio služeb a programů na podporu malých a středních firem ze Středočeského kraje. Pomáháme podnikatelům v naplňování jejich ambicí. Podporujeme nápady a propojujeme technologie výzkumných organizací s podnikateli. Vytváříme komunitu inovátorů a podnikatelů, kteří chtějí rozvíjet sebe i regionální inovační prostředí.