Před časem jsme na IDEAMAGu psali o tom, jak využít zkušenosti z orientačního běhu v marketingu. Protože ale u nás v Idealabu nejsme jenom orientační běžci, dnes se zaměříme na to, co lze přenést do marketingu ze starobylého čínského cvičení - Taiji.

Když se totiž mluví o studiu tohoto umění, často se používá výraz Dao (Tao) – cesta. V bojových uměních se tím myslí cesta kultivování ducha i těla. A cesta vás čeká i v případě, kdy se rozhodnete zapracovat na marketingu vaší společnosti.

(Mimochodem, abyste v tom neměli zmatek - v Čechách existuje několik způsobů, jak psát slovo „Taiji“. Na internetu najdete i Taichi, Taiči, nebo Tchaj-ťi. My se budeme držet čínského přepisu do latinky tzv. pinyin, kde 太极拳 se přepisuje jako Taiji Quan, a zkrátíme si ho na Taiji.)

Když slyšíte nebo čtete o Taiji, většinou se hned na začátku dozvíte, jak je toto cvičení výborné pro zdraví. Jak vám téměř instantně pomůže od všech neduhů. A navíc vám pomůže se soustředit. Nechceme tyto body rozporovat, nakonec autor tohoto článku s Taiji začínal právě kvůli tomu. Ale my si dnes budeme všímat jiných stránek tohoto cvičení, které podle nás dobře rezonují s prací v B2B marketingu.

Rozhodnutí vs. vůle něco změnit

Nevěřte sloganům – nejtěžší není začít, nejtěžší je vytrvat! Proto 90% cvičících na kurzech Taiji nedokončí první půlrok výuky. A proto hodně firem ukončí například projekty obsahového marketingu během prvního roku – mnohem dříve, než by se mohly projevit první výsledky takové kampaně. Proto není důležité samotné rozhodnutí něco udělat, ale dlouhodobá vůle něco změnit a držení se definovaného plánu.

Taiji vás vede k vytrvalosti a disciplíně. Podle nás je právě to ve cvičení i v marketingu nejdůležitější. Ne nadarmo se říká, že už cesta je cíl. Chtějte něco změnit, začněte na tom pracovat a vydržte u toho. Neexistuje jediný konečný cíl. Váš marketing se bude neustále rozvíjet, stejně jako se rozvíjí cvičení studenta Taiji. A na horizontu se budou objevovat nové postupné cíle. Cesta Taiji, ani cesta marketingu nikdy nekončí.

 

Imaginace a pokora

Jedním z úkolů začínajících studentů Taiji je (velmi zjednodušeně řečeno) naučit se používat svoji imaginaci pro „uvedení“ částí svého těla do uvolněného pohybu. Proto se cvičí Taiji většinou pomalu a často se zavřenýma očima. Ono totiž rychle, a přitom opravdu uvolněně to dokážou cvičit jenom opravdoví mistři .

Problémem je, že člověk zaměřený na výkon, s každým zlepšením ztrácí velmi lehce svou pokoru. Právě ztráta pokory vede k neschopnosti naslouchat svému okolí. A to vás dříve nebo později zastaví v kterékoli činnosti – ať je to cvičení nebo práce. Proto při cvičení Taiji potřebujete rozvíjet svou imaginaci i pokoru. Proto je důležité v Taiji neustále naslouchat učiteli.
Imaginace je samozřejmě v marketingu velmi důležitá, protože to je oblast, kde se kreativita velmi cení. Ale představu potřebujete i proto, abyste po celou dobu znali směr a hlavní cíle určitého projektu. V každé jeho fázi musíte vědět, proč to děláte.

Svoji pokoru můžete udržovat důkladnými analýzami výsledků kampaní, a častou komunikaci s obchodníky nebo klienty. Vyhodnocení kampaně vám samozřejmě dá feedback, zda jste na správně cestě, a obchodníci i zákazníci vás budou držet „realitě“, pokud se náhodou necháte příliš unést svojí imaginací.

Co dál mají Taiji a marketing společného?
V následujícím článku se podíváme na to, co je důležitější: obsah nebo forma?
A také zmíníme jedno riziko v marketingu.