18. ledna 2019 Radek Váňa

Jak využít orientační běh v marketingu

Protože jsou v našem týmu zkušení orientační běžci, zaměřili jsme se dnes na to, jak se dá orientační běh využít při plánování a tvorbě marketingových kampaní, které v Idealabu připravujeme. Nevěříte, že to je možné spojit? Dokážeme vám, že orientační běh a marketing mají mnoho společného.
Jo a mimochodem obojí zvládáme velice dobře 🙂

Tady jsou tři – léty praxe vyzkoušené a prověřené – rady, jak využít zkušenosti a trénink z orientačního běhu pro tvorbu úspěšné marketingové kampaně.

Poznatek první: správně nastavená mapa

Když je sever nahoře mapy, nedávejte ho napravo.
Zní to nelogicky? Správně zorientovat mapu je klíčové pro to, abyste vůbec mohli kamkoliv vyběhnout. Orientační běh není jen o rychlém a správném pochopení toho, kam a kudy se má běžet, ale i o tom, že respektujete světové strany. V přeneseném slova smyslu jde o výzkum uživatelského chování na webu, o pochopení potřeb klienta a porozumění toho, jaká specifika vyžaduje například B2B marketing. Neotáčejte marketingovou mapu vzhůru nohama, protože pak nepoběžíte správně.

Poznatek druhý: Rychlost (ne)rozhoduje

Porozumění vstupnímu zadání a zároveň rychlost přesunu mezi jednotlivými stanovišti závodu vedou v orientačním běhu k vítězství. V marketingu je to velmi podobné: musíte splnit obě podmínky najednou. Být rychlí a zároveň rozumět tomu, kam a kudy se má běžet. Připravovat B2B marketing pro výrobní firmu (například z oblasti kancelářského nábytku, na kterou se specializujeme my v Idealabu) znamená, že důkladně znáte, jak funguje výroba. Logistika. Online prodej. Pak můžete vymýšlet marketing.

Poznatek třetí: 31-32-33-34-35 neplatí

Ještě důležitější než rychlost je ale práce s mapou. Hledání patří jak k závodu, tak i k životu. Někdy přicházejí dobré nápady hned, někdy je potřeba mít trpělivost, neztrácet hlavu, být systematický a nenechat se svést z cesty ostatními běžci, kteří dost možná neběží správně.

Když Radek poprvé běžel orientační běh, měl za to, že řada stanovišť je označena v pořadí 31-32-33-34-35… atd. Není to tak. A proto Radek závod dokončil za čas asi pětkrát delší, než byl průměr (ano, bylo to totální fiasko). Vědět, jak na sebe podle mapy (= klientovo zadání) navazují jednotlivá stanoviště je klíčové k řízení úspěšného marketingu. Zuzana, Ondra i Petr jsou zkušení orientační běžci. Vědí, jak se má číst mapa i jak rychle doběhnout závod (třeba v pořadí stanovišť 54-71-39-44-60…).

Tři základní poznatky z orientačního běhu, které jsem v tomto článku shrnul, ukazují, že marketing a orientační běh mají mnoho společného.

Chcete se s námi potkat a probrat téma marketingu (nebo orientačního běhu) podrobně?
Napište nám a přijďte na kávu.