Další ZOOM analýzu krizového trhu pro IDEAMAG.CZ připravil Patrik Hrubý ze společnosti Autoport. Přibližuje v ní - z pohledu marketéra předního prodejce automobilů Citroën - jak se změní v následujících měsících trh automobilů a jejich prodeje. Jedním slovem: hodně.
Nové technologie = dražší auta
Během tohoto roku mělo být jasněji ohledně plnění stanovených emisních limitů předepsaných Evropskou unií a proto měl být rok 2020 v České republice díky tlaku na snižování emisí a nástupu elektromobility zlomový. Vzhledem k požadavkům Evropské unie musí automobilky investovat do komplikovanějších a podstatně dražších technologií než nyní. Kvůli těmto nákladům se již nyní stávají některé vozy z důvodu nárustů konečné ceny pro klienty nedostupné.
Aktuálně celý svět svírá epidemie způsobená koronavirem COVID-19, která může celý tento nákladný přerod zpomalit nebo dokonce zastavit.
Skoro všechny velké evropské automobilky mají totiž své výrobní závody uzavřené. Prodejci nových vozů, kteří museli na základě požadavků automobilek investovat vysoké částky do nových nabíjecích stanic, aby plnili normy, museli nyní svoje provozovny uzavřít a fungují jim pouze servisní oddělení, a to v omezeném provozu. Nyní čelí dalším vysokým nákladům na provoz bez příjmů. Už jenom tato situace může být pro některé likvidační a již se z ní nemusí vzpamatovat.
Do tohoto si připočítejme, že od roku 2018 každý rok prodeje nových vozů klesají a poptávka v tomto roce vzhledem k všeobecné nejistotě bude výrazně nižší a trh logicky zpomalí na nižší převodový stupeň. Když se nám podaří celou situaci co nejdříve zvládnout (do konce pololetí) a dostat pod kontrolu, tak věřím, že během let 2021-2022 přijde mírné oživení.
Od roku 2018 každý rok prodeje nových vozů klesají a poptávka v tomto roce vzhledem k všeobecné nejistotě bude výrazně nižší a trh logicky zpomalí.
Carsharing jako výzva
Protože v následujících měsících vlastnění vozu rozhodně nebude prioritou. Velkou příležitost nyní získávají firmy poskytující různé druhy tzv. carsharingu, což je druh krátkodobé zápůjčky, který bude po vyřešení hygienické bezpečnosti mnohem zajímavější alternativou než kdy dříve.
Nynější prodeje automobilů se celosvětově sníží až o 30%, ale podstatnější je, že v následujících letech bude podstatně méně vozů na servisu a to bude mít výrazný dopad na ekonomiku jednotlivých firem. Očekávám masivní snižování nákladů a bohužel v některých případech propouštění zaměstnanců. Připomeňme, že v České republice autoprůmysl zaměstnává přibližně 130 tisíc lidí a tvoří cca 9% českého HDP.
Nynější prodeje automobilů se celosvětově sníží až o 30%.
Dle mých zkušeností, ale nedoporučuji výrazné šetření na marketingových aktivitách. Ekonomická krize z roku 2009 je nám jasným příkladem. Firmy, které zvýšily nebo alespoň ponechaly svoje marketingové aktivity, se dříve vzpamatovaly nebo dokonce předběhly svoje konkurenty v následujících měsících až letech. Úpravě a optimalizaci marketingových aktivit se nikdo z nás nevyhne, ale výrazné omezení marketingových budgetů nedoporučuji a nepokládám v dlouhodobém horizontu za rozumné.
Věřím, že se celá tato situace podaří dostat co nejdříve pod kontrolu. Musíme se, ale připravit na to, že již nic nebude jako dříve a budeme fungovat trošku jiným způsobem. Připravme se již nyní na dobu po koronaviru, ať pak nejsme překvapeni, že nám ujel pověstný vlak. Držte se.
Shrnutí
• Skoro všechny velké evropské automobilky mají své výrobní závody uzavřené
• Nynější prodeje automobilů se celosvětově sníží až o 30%, což bude mít vliv na chod jednotlivých firem
• Prodeje nových vozů od roku 2018 každým rokem klesají a poptávka v tomto roce bude vzhledem k nynější nejistotě výrazně nižší
• Autoprůmysl zaměstnává v České republice přibližně 130 tisíc lidí a tvoří cca 9% českého HDP
• Příležitost pro různé druhy tzv. carsharingu
Patrik Hrubý je marketingový manažer společnosti Autoport, předního prodejce vozů Citroën.