Lockery. Donedávna jsme tohle slovo v odborném žargonu neskloňovali.
V posledních několika letech lockery doslova zaplavily česká i slovenská města a vesnice. Tisíce výdejních boxů rychlostí blesku postavili jak velcí e-commerce operátoři, jako je Alza, Rohlík nebo Mall, tak dopravní společnosti typu PPL. Na lockery jsme si zvykli jako na efektivní výdejní místo pro eshopy, dostupné nonstop a vzhledem k již zmíněné penetraci trhu prakticky kdekoliv.
Jak ale fungují lockery v kancelářských budovách? Jaké benefity přinášejí na pracovištích, kde se pohybují stovky, někdy i tisíce lidí? Proč by se facility manažeři měli těmito chytrými skříňkami zabývat? To vše jsou otázky, na které hledáme na následujících stranách odpovědi.
Od chytrých skříněk k datům
Lockery jsou ve zkratce inovativní úložný systém pro kancelářské budovy, sportovní centra a školy. Mohou to být chytré skříňky, které monitorují využití kancelářských prostor, zasedacích místností a optimalizují jejich počet. Snižují potřebné množství nábytku nejen v kancelářském prostoru. Chytré zámky umožňují vývoj funkcí, programování a připojení k internetu. Uplatnění najdou ve sportovních šatnách, na letištích nebo ve velkých společnostech. Tím, jak roste počet dynamických pracovních míst, nacházejí lockery čím dál větší uplatnění.
Chytrá kancelář
Skříňky se otevírají pomocí karty, která je přiložena k zámku nebo k terminálu zabudovanému do sestavy. Právo otevírat skříňky lze zvolit na kartách nebo čipech, které zaměstnanci používají pro přístup do pracovních prostor. Elektrické zámky lze ovládat telefonicky na dálku instalací softwaru. Tímto způsobem je lze otevírat i z domova.
Elektronické zámky
Lockery jsou připojeny k elektřině, ale mají i náhradní bateriový zdroj. Součástí vybavení je zásuvka USB pro nabíjení notebooku a mobilního telefonu. Skříňky mohou mít i různé indikátory stavu LED. Pokud jsou obsazené, svítí červeně. Zelená znamená, že jsou volné pro jiného uživatele. Může také blikat červeně, v tu chvíli je skříňka k dispozici pro úklid.
Bateriové zámky
Existují také bateriové zámky, které umožňují ovládání lockerů kartami nebo aplikacemi v mobilním telefonu nebo notebooku. Jedná se o levnější řešení pro firmy s menším počtem lidí. Vedle chytrých řešení jsou i lockery s cylindrickou vložkou a klíči či s mechanickým zámkem s kódovou kombinací, u kterých není zapotřebí ani baterie ani elektřiny. Další možností jsou mechanické zámky na mince, tzv. na zálohu, které lze zamknou vložením mince a po odemčení se záloha vrátí. Oba typy jsou využívané například v šatnách.
Jeden chytrý systém: řada použití
Lockery díky jedinému chytrému systému mohou pomoci týmům v kancelářích, aby pracovaly efektivněji, zlepšit spolupráci, interní logistiku a zajistit, aby se návštěvníci cítili lépe. V čem spočívají výhody technologie lockerů? Ve flexibilním nastavení doplňují pracovní místa: buď uživatel nebo administrátor může opakovaně přiřadit jakoukoli skříňku k jakémukoli použití, které potřebujete. Úložné prostory pro cokoliv ve flexibilní kanceláři se dnes za pomoci konfigurace lockerů dají nastavovat mnoha způsoby: mohou sloužit pro jednodenní použití konkrétní osoby, nebo v pevně daných časových oknech (například pro konkrétní směnu).
S přechodem kanceláří na hybridní způsoby práce jsou sdílené prostory na vzestupu - a osobní stoly a kontejnery mizí. Chytrá skříňka je způsob, jak zaměstnancům poskytnout osobní a bezpečný pocit pevného stolu a zároveň jim umožnit volnější pohyb. S chytrou konfigurací lockerů mohou i zaměstnanci vytvořit samoobslužné týmové úložiště. Předávání dokumentů a používání sdílených materiálů se tak stává mnohem jednodušší a není téměř vůbec závislé na rozvrhu ostatních členů týmu.
Centrální místo pro zásilky
Na recepce firem si stále více zaměstnanců objednává balíčky, které si nechávají z eshopů posílat do kanceláře. To vytváří stále větší pracovní zátěž pro správce zařízení a recepcí. Inteligentní systémy dnes umožňují vynechat recepčního a nezavalit vstupní prostor firmy zásilkami, ale doručovatelé spedičních firem, případně logisticé oddělení jednoduše umístí zásilku do skříňky a příjemce je automaticky informován. Celý proces je efektivní, je zajištěna bezpečnost a snižuje se riziko toho, že by se zásilka ztratila nebo chyběla. Ale nejen zaměstnanci chtějí bezpečné a flexibilní úložiště, lockery jsou vhodné i hosty. Přidanou hodnotou pak pro ně dobrý pocit díky přidělené skříňce pro jejich osobní věci. Chytrá konfigurace skříněk pro návštěvníky umožňuje flexibilně přidělovat návštěvníkům určitý počet skříněk, takže případně je pak snadno opět přidělit zaměstnancům.
„Používání chytrých šatních skříněk znamená, že můžete dynamicky přidělovat zařízení různým zaměstnancům, čímž podpoříte více svých lidí a zároveň využijete méně zdrojů,“ říkají specialisté firmy Vecos z nizozemského Eidhovenu. Ta od roku 1996 patří k průkopníkům lockerů a navazujících technologií. „S týmy, které pracují na dálku nebo mezi domovem a kanceláří, si můžete pomoci při vzdálené distribuci a správě IT prostředků. Zaměstnanci mohou například přijímat, spravovat a sledovat vybavení nebo inventář IT. S notebookem už prostě neběháte do IT oddělení, ale předáte ho k servisu prostřednictvím chytrého lockeru.“
Kolik lockerů potřebujete?
Podle statistik firmy Vecom se až 40 % kancelářských skříněk nevyužívá. To je hodně skříněk a většina firem musí na jejich údržbu vynakládat nemalé finanční prostředky a čas. S měnícím se stylem práce a vývojem pracovišť jsou tradiční skříňky spíše přítěží než přínosem. A rozhodují technologie „za lockery“, tedy aplikace sledující provoz v jednotlivých prostorách, počty lidí v kancelářích, frekvenci návštěv na recepci nebo počty doručených zásilek do firmy.
S novým způsobem práce, kdy lidé nejsou každý den v kanceláři, se musí skladování na pracovišti vyvíjet tak, aby odpovídalo flexibilitě pracoviště. A přesně to dělají lockery. Nejenže pomáhají šetřit peníze, čas a podlahovou plochu, ale dělají pracoviště flexibilnějším, efektivnějším, spolupracujícím a v důsledku i udržitelnějším. Tradiční skříňky jsou ve srovnání s elektronickými lockery „noční můrou“ pro facility management tým. Proč? S tradičními skříňkami, které vyžadují vydání klíče pro každého zaměstnance kanceláře, je spousta starostí. Nejenže je třeba vést evidenci klíčů; ale také zabere poměrně dost času řešení ztráty klíčů. Data ukazují, že s elektronickými lockery tráví tým údržby o 90 % méně času: konfigurace a správa skříněk se odehrává na dálku. S odpovídajícím softwarem pro správu skříněk lze automaticky vytvářet konfigurace skříněk a také importovat a synchronizovat data se stávající databází kontroly přístupu.
Méně plochy
Chytré skříňky znamenají menší počet skříněk, a tedy úsporu podlahové plochy a nákladů. Bez systému správy skříněk jsou skříňky v podstatě majetkem zaměstnance po celou dobu, kdy pro firmu pracuje. A to bez ohledu na to, zda skříňku používá, nebo ne. S rozšiřováním počtu zaměstnanců je tedy přirozeně potřeba rozšiřovat i počet skříněk. To znamená, že potřebujete větší podlahovou plochu, abyste mohli tyto skříňky umístit. Pomocí systému inteligentních skříněk můžete skříňky přidělit jako osobní nebo jako sdílené skříňky. To je skvělý doplněk pro firmy, které pracují dynamicky, zejména když lidé nejsou v kanceláři každý den. Méně skříněk znamená méně nábytku na podlaze kanceláře. Facility manažeři mohou optimalizací systému správy skříněk dosáhnout až o 40 % většího podlahového prostoru.
Integrace s kancelářským IT ekosystémem
Chytré lockery jsou obvykle navrženy tak, aby je bylo možné bezproblémově integrovat s jakýmkoli IT nebo IoT ekosystémem a umožnit tak jednotnou práci na pracovišti. Prostřednictvím API se pak systém lockerů integrovat s dalšími technologickými platformami a technologiemi třetích stran: Ať už jsou to systémy pro konkrétní pracoviště, řízení přístupu a systémy pro správu identit.
Data v reálném čase
Data v reálném čase pak pomáhají pochopit, jak jsou kancelářské skříňky využívány. A v návaznosti na to efektivně přizpůsobit a optimalizovat zdroje. Data, která aplikace dnes jednoduše shromažďují, jsou opravdu detailní. Mohou jít až na úroveň jednotlivých skříněk a pomoci tak vyřešit případná hlášení o chybějících věcech ze skříňky, zjistit, kdo naposledy skříňku použil, nebo pomoci při dohledávání kontaktů. Například společnost Deloitte snížila počet svých skříněk o 60 % pomocí systému chytrých skříněk a aplikací od firmy Vecos. Toto snížení bylo z velké části vedené snahou firmy snížit závislost na papíru a zavést chytré skříňky, které mají automatizovaná pravidla. Hybridní práce a flexibilita pracoviště je budoucnost a inteligentní kancelářské lockery pomáhají pracovištím stát se flexibilnějšími, protože umožňují bezproblémový pohyb osob po pracovišti.
Stáhnout ebook Lockery na českém trhu
Chcete připravit B2B ebook na míru?
Kontaktujte nás a pojďme se dohodnout. Umíme koncept, texty, originální ilustrace i cílenou distribuci ebooků na tu správnou cílovou skupinu, včetně emailové automatizace a napojení na PPC kampaně.
Dále by vás mohlo zajímat
- Lockery: přehled trhu ke stažení
- Přehled CAFM systémů na českém trhu: ebook ke stažení
- Akustické budky: ebook ke stažení
Znáte náš seriál Architekti kanceláří?
Roman Vrtiška a Vladimír Žák – 1. díl
Michal Kunc a Michal Matějíček – 2. díl
Lukáš Janáč / YUAR architects – 3. díl
Marek Chalupa / Chalupa architekti – 4. díl
Miroslav Krátký a Tomáš Cieśla / archicraft – 5. díl
Eva Heyworth / Heyworth studio – 6. díl
Jiří Požár / Tarkett – 7. díl
Lubor Sladký / S.H.S. Architekti – 8. díl
Lucie a František Lebedovi / dotegg architekti – 9. díl
Jan Schindler a Ludvík Seko / Schindler Seko architekti - 10. díl
Sledujte ARCHIZOOM na FACEBOOKU
Sledujte ARCHIZOOM na LINKEDIN
Další rubriky ARCHIZOOM
Rozhovory: www.archizoom.cz/kategorie/rozhovor
Domy: www.archizoom.cz/kategorie/domy
Interiér: www.archizoom.cz/kategorie/interier
Art: www.archizoom.cz/kategorie/art
Video: www.archizoom.cz/kategorie/video
Business & architektura: www.archizoom.cz/kategorie/business-architektura
Informace: www.archizoom.cz/kategorie/informace
Redakce ARCHIZOOM: www.archizoom.cz/tym-archizoom
Přidejte svůj dům, interiér nebo realizaci na ARCHIZOOM na www.archizoom.cz/boarding
O seriálu ARCHITEKTI KANCELÁŘÍ
Autor tohoto podcastu o architektuře je Radek Váňa.
Chcete se s námi potkat a zjistit více? Chcete být hostem našeho pořadu? Napište Radkovi.