Od roku 1999, kdy jsem opustil chladivou kamennou dlažbu pražské Filosofické fakulty, jsem prošel desítkami časopisů. Většina z nich byla o bydlení, designu, architektuře… Prostě nablýskané časopisy o věcech, které (obvykle) nepotřebujete. Ale chcete!
Některé časopisy a magazíny jsem jen proletěl, napsal pár článků a zjistil, že vedle reklamy na okapové žlaby se moje procítěná reportáž z milánského veletrhu designu opravdu moc nevyjímá.
Několik časopisů jsem stavěl nebo předělával: na zelené louce nebo jako kompletní rebranding. Vždycky to bylo velké a složité dobrodružství.
Ve světě tištěných médií (ale v online to platí taky) je rok docela dlouhá doba. Když vedete odborný dvouměsíčník, scházíte se s redakční radou, dlouze diskutujete o tématech a přípravě edičního plánu. Čas plyne a magazín pomalu vzniká. U online deníku je naopak třeba sekat mačetou hodně rychle, protože prales nových informací vás objímá svými šlahouny opravdu rychle.
Oba principy se dají dobře použít při tvorbě firemního časopisu nebo online blogu, kde klient potřebuje vyzdvihnout své skvělé služby (obykle bývá zadání: „řekněte v tom článku, že umíme zařídit úplně všechno„), pochlubit se svými referencemi, případně ukázat, jak roste (to se pak vymyslí rubrika Noví členové týmu, kde se zdůrazní cestovatelské, chovatelské nebo jiné koníčky nováčků ve firmě).
Kvalitní ediční plán a pochopení „tone of voice“ cílové skupiny jsou klíčovými stavebními prvky jakéhokoliv firemního časopisu, newsletteru nebo magazínu.
Vždycky, když stojíme na začátku nějakého edičního projektu, ptáme se:
– Komu to chcete říkat?
– Co ho bude zajímat?
– Jak často jsme společně schopni vymyslet kvalitní obsah?
A pak ta nejdůležitější otázka: „Četli byste tenhle časopis, kdybyste ho nevydávali?“
Jak jste na tom ve vaší firmě vy? Chystáte také vydávat vlastní časopis?
Zeptejte se Radka, jak nejlépe postupovat.