Ikona skandinávského designu slaví 150. výročí od založení. Také v Praze. A s námi.

Dlouho očekávaná (a bezmála rok chystaná) akce v Umělecko-průmyslovém muzeu byla skvělá. Přišla spousta architektů, designérů a dalších milých lidí... včetně nás, samozřejmě.
Zveme vás k prohlídce, aspoň virtuální.

 

Fritz Hansen Party za účasti dánského konzula Sørena Kelstrupa a řady významných českých architektů a designérů včetně profesora Jiřího Pelcla byla skvělá. Plná designu. Dobrého jídla a pití. Protože to vše k sobě prostě patří. Jsme hrdí na to, že tuhle složitou a několikrát odkládanou akci (ano: covid, válka...) dánská firma svěřila právě nám. Znáte historii Fritz Hansen?

Historie & dánský design

Hosté měli možnost si prohlédnout a vyzkoušet ikonické křeslo Egg™ od Arneho Jacobsena nebo další designové produkty z dílny Fritz Hansen. Co stojí za úspěchem této tradiční značky a jaká je její historie?

Historie dánského designu začíná někde na konci 19. století, konkrétně v roce 1872, kdy podnikavý truhlář Fritz Hansen získal živnostenské oprávnění. O sedm let později rodák z Nakskova otevírá v Kodani společnost na výrobu nábytku a zaměstnává zde svého syna Christiana. V prvních dekádách vyrábí nábytek pro dánský parlament, Nejvyšší soud v paláci Christiansburg, univerzitní knihovnu, kodaňskou radnici a další významné instituce. Před první světovou válkou Christian začíná experimentovat s technikami ohýbání párou a Fritz Hansen se stává světovým lídrem v lisovaném a laminátovém dřevěném nábytku. Mimo jiné uvádí na trh úplně první dánský ocelový nábytek a ikonickou židli Church od Kaare Klint, která zůstává v kolekci Fritz Hansen až do roku 2004.

Oslava řemesla

V roce 1944 pak architekt a designér Hans J. Wegner navrhuje pro Fritz Hansen China Chair™. Sochařskou oslavu dřeva a nejlepšího řemesla. Krátce po druhé světové válce přichází na scénu mladý designér Arne Jacobsen a vzniká spolupráce trvající téměř dvě desetiletí. Jacobsenův úspěch přichází s představením židle Ant™ – předchůdce jeho fenomenálně úspěšné židle Series 7™.
Jacobsenova tvorba je výrazná a utváří novodobý směr značky Fritz Hansen, zejména pak v 50. a 60. letech minulého století. Zrodí se nadčasové designové hvězdy jako křeslo Egg™ a Swan™, navržené pro SAS Royal Hotel v Kodani nebo elegantní a architektonické lehátko Series 3300™ pro terminál SAS.

Sedmdesátá léta a dál

Koncem 70. let má značka Fritz Hansen už známé renomé a pevné místo na trhu, ale dochází také k velké změně. V roce 1979, při oslavách 107. výročí, Fritz Hansen oznamuje, že již nezůstává plně v rukou rodiny a prodává 75 % svých akcií společnosti Skandinavisk Holding. V éře 70. let pracuje pro dánskou firmu designér Verner Panton.

V 90. letech dochází k expanzi a Fritz Hansen se soustředí primárně na pět oblastí: jídelna, konferenční místnost, relaxační místnost, kancelářské prostory a soukromý dům. Firma se zabývá transformací z výrobní společnosti na globální značku a deklaruje důležitost nábytku jako výraz individuality v profesionálním i soukromém prostředí.

Jsou přizváni noví mladí designéři jako Kasper Salto s kolekcí The Ice™ series a Little Friend™. V poslední dekádě je Fritz Hansen globální silný brand, který má své místo v po celém světě a představuje nábytek pro použití v soukromých i veřejných prostorech. Od roku 2011 pro Fritz Hansen navrhuje uznávaný španělský designér Jaime Hayon.

Výsledkem spolupráce je krásný, pohodlný a plastický nábytek spolu s elegantními a funkčními doplňky. Zároveň rozšiřuje Fritz Hansen své portfolio o osvětlení a doplňky.

Arne Jacobsen: designér Mravence

Za každou úspěšnou společností obvykle stojí významná jména a výrazné osobnosti. Nejinak je tomu i v případě Fritz Hansen, kde kromě zakladatelů osudem společnosti výrazně zahýbal mladý a talentovaný designér Arne Jacobsen (1902-1971).

V roce 1934 začíná Fritz Hansen spolupráci s architektem Kaarem Klintem a tehdy velmi mladým a talentovaným Arne Jacobsenem. Vzniká slavná židle Ant, kterou Jacobsen navrhl pro restauraci divadla Bellevue v Klampenborgu. Ant byla první a dodnes je nejslavnější židlí, kterou Arne Jacobsen navrhl. Je stohovatelná, s jednoduchým sedákem a opěrákem. Původně měla tři nohy, souběžně s tím se ale začala vyrábět také varianta se čtyřmi nohami.
Její autor, architekt a designér Arne Jacobsen se narodil v Kodani v rodině zámožného obchodníka. Už během studia prokazoval mimořádný talent v kreslení a jeho kreativita byla nepřehlédnutelná. Po krátké námořnické a zednické zkušenosti se Arne Jacobsen přihlásil na kodaňskou techniku, kde v roce 1924 úspěšně ukončil studium. Poté studoval architekturu na Dánské královské akademii u profesora Kaareho Klinta. Právě on měl na další profesní směrování Arneho Jacobsena určující vliv.

Dánský design na mapě světa

Už v roce 1925 byl talentovaný mladý architekt odměněn stříbrnou medailí světové výstavě v Paříži a v roce 1929, v sedmadvaceti letech, zvítězil na kodaňské výstavě architektury se svým ultramoderním konceptem Domu budoucnosti. Jeho dlouholeté přátelství a spolupráce s dalším z hybatelů severského designu Fritzem Hansenem posunuly do té doby nepříliš známý dánský design na mapu světového designu. Návrhy Arneho Jacobsena ve své době vyvolaly doslova technickou revoluci v oblasti sedacího nábytku.
V oblasti designu Jacobsen jen zřídkakdy věděl, kam přesně jej jeho nápady zavedou. Kromě základní myšlenky, pojaté s pronikavým smyslem pro proporce a neobvyklým talentem pro design a formu, nebylo nic předem určeno. Jeho zdánlivě nenucený přístup k designu spojený s bystrým smyslem pro proporce a vzácným talentem pro formu vedly k vytváření objektů trvalé krásy.
Kvůli intuitivnímu procesu designéra jej ostatní vnímali jako nejistého a postrádajícího směr. Pracoval organicky a posouval hranice možného, jak postupovaly jeho myšlenky. Forma, technologie a materiály byly pečlivě zvažovány na každém kroku a poskytovaly mu rámec, ze kterého mohl rozvíjet své nápady. Od přírody perfekcionista své návrhy neustále zdokonaloval, rozpracovával počáteční náčrty, zkoumal a vyvíjel nové techniky, což však často vedlo ke zpožděním ve výrobě.

Arne Jacobsen: osobnost

S Arnem Jacobsenem nebylo jednoduché pracovat. Byl sarkastický a náročný, a dokonce vyžadoval, aby jeho vlastní zaměstnanci pracovali nepřetržitě na úkor osobního života. Doma stavěl šálky a sklenice do úhledných řad a trval na tom, aby byly dětské hračky uloženy mimo dohled.
Jacobsen se často snažil uniknout právě tomu, co pomáhal vytvořit: „Dusím se estetikou,“ říkal v soukromí, kde i pečivo, které jedl, muselo vypadat stejně dobře, jak chutnalo. Není proto divu, že často hledal radost a pohodlí v místech, kde vládl antidesign a antiestetika. Jeho odkaz průkopnického a nekompromisního modernistického designéra a přírodu milujícího, přívětivého muže, odráží jeho komplexní povahu.

Signifikantní a ucelený výsledek Jacobsenovy bohaté tvorby je interiérový design v hotelu SAS Royal v Kodani, jehož součástí je dnes již legendární sedací nábytek. Najdeme zde snad všechny ikonické kousky – křesla Egg™, Swan™, Drop™ nebo Pot™.
Více informací najdete také na www.fritzhansen.com.
Dánskou firmu Fritz Hansen na českém a slovenském trhu agenturně zastupuje společnost DESIGNum.
Více informací o historii značky najdete na www.fritzhansen.com.

Fotoreportáž: Fritz Hansen Party

PR pro design

Designu rozumíme. Obchodu s designem také. Píšeme o designu a milujeme design. Protože slovo design tady máme hned čtyřikrát, bude to asi pravda :).

Celý tým Idealab je připraven poskytnout vaší značce nebo firmě PR servis: a to nejen směrem k architektům a designérům.
Prodáváte design? Hledáte partnery nebo budujete prodejní síť? Zeptejte se nás.

Kontakt: Radek Váňaradek@idealab.cz | tel. +420 777 572 476
Odebírejte náš newsletter a nic z oblasti PR a marketingu v architektuře vám neunikne.