Teorie archetypů a archetypálních postav, se kterou na začátku minulého století přišel psycholog Carl Gustav Jung, se dá aplikovat i marketing. Podívali jsme se na dvanáct hlavních postav. Jaká je vaše firma? A jaký marketingový archetyp podle vás ztělesňuje? Jste firma nebo značka, která je pečovatel nebo spíš hrdina?

Marketingový archetyp: Pečovatel

Kdo je "pečovatel"?

Pečovatel je jedním z dvanácti marketingových archetypů. Touží pomáhat ostatním a starat se o ně. Rád dělá věci pro ostatní a umí s nimi velmi soucítit. Jeho největším strachem je sobectví a nevděk ostatních. Tento archetyp se hodí především pro produkty v oblasti zdravotnictví, nebo produkty a služby určené pro rodinu nebo neziskové organizace. Příkladem takové firmy je například Dove, Unicef nebo z místních firem Člověk v tísni.

Marketingový archetyp: Objevitel

Kdo je "objevitel"?

Objevitel je dalším z dvanácti marketingových archetypů. Vyznačuje se touhou po dobrodružství, svobodě a objevování a jeho největší obavou je uvěznění. Produkt nebo služba, kterou bychom zařadili pod archetyp objevitele dává svým zákazníkům pocit svobody a podporuje individualitu. Příkladem takové značky jsou například cestovní kanceláře, prodejny sportovních potřeb nebo Go Pro.

Marketingový archetyp: Milenec

Kdo je "milenec"?

Milenec je dalším z dvanácti marketingových archetypů. Touží po lásce a potěšení druhých a rád navazuje vztahy. Jeho hlavní vlastností je vášnivost. Cílem je vyvolat emoce, jako je zamilovanost nebo láska, aby zákazníka získal a ten pak značce zůstal věrný. Největší strach má milenec z odmítnutí a ze samoty. A které firmy bychom pod tento archetyp zařadili? Třeba Victoria's Secret, Nespresso nebo Ferrero Rocher… Tyto slavné brandy jsou charakteristickými představiteli tohoto archetypu.

Marketingový archetyp: Klaun

Kdo je "klaun"?

Klauna jsme zařadili na čtvrté místo: jeho hlavním cílem je pobavit a rozesmát své publikum. Klaun je veselý, má silný smysl pro humor a vždy je pozitivně naladěný. Typickými značkami reprezentujícími archetyp klauna jsou Skittles, Fanta nebo Old Spice. Největším strašákem je pro archetyp klauna nuda.

Marketingový archetyp: Kouzelník

Kdo je "kouzelník"?

Hlavním cílem kouzelníka je překvapit. Kouzelník usiluje o splnění snů a dává lidem pocit, že nic není nemožné. Díky tomu se tento archetyp používá nejčastěji u technologických značek. Jejich komunikace je zaměřena spíše na jednotlivce než na skupinu. Největším strachem jsou nechtěné následky jeho činů nebo ublížení druhým. Příkladem značky v archetypu kouzelníka je Pixar nebo Apple.

Marketingový archetyp: Hrdina

Kdo je to "hrdina"?

Hrdina je šestým z dvanácti marketingových archetypů. Objevuje se v mnoha příbězích. Hrdina je obecně bytost mající nějaké nadpřirozené schopnosti. Firmy s tímto archetypem kladou velký důraz na soutěživost – chtějí uspět a prokázat tak svou odvahu a hodnotu. Trh chápou jako místo bitvy. proto se snaží být co nejlepší. Cílem je udělat ze světa lepší místo pro život. Typickým představitelem je Nike. Hrdinové se nejvíce bojí selhání a jejich zranitelnosti.

Marketingový archetyp: Psanec

Kdo je "psanec"?

Psanec je dalším z dvanácti marketingových archetypů. Psanec je rebel a rád porušuje pravidla. Jeho cílem je vychutnat si přítomnou chvíli, bořit mýty a jít proti pravidlům. Příkladem takové značky je Harley Davidson, Jack Daniel's nebo Captain Morgan. Hodí se pro výrobky, které nejsou příliš prospěšné zdraví.

Marketingový archetyp: Tvůrce

Kdo je "tvůrce"?

Tvůrce je dalším z dvanácti marketingových archetypů. Tvůrce je spjatý s umělci a jeho cílem je tvořit a vytvořit takovou hodnotu, která vydrží po generace. Tvůrce najdeme všude tam, kde je prostor pro kreativitu. Mohou to být například výrobci stavebnic pro děti nebo obchody pro kutily. Firmy v archetypu tvůrce prezentují svůj nápaditý přístup a sázejí na vnitřní sílu a individualitu jedince. Typickým představitelem je OBI nebo kosmetická značka M.A.C.

Marketingový archetyp: Neviňátko

Kdo je "neviňátko"?

Archetyp neviňátka v sobě skrývá nevinnost, radost, štěstí a svobodu. Jeho největším strachem je selhání a následný trest. Lidé (a značky) v tomto archetypu často vnímají svět zjednodušeně a optimisticky. Příkladem jsou různé firmy zabývající se zdravím, kosmetikou a obecne čistotou.

Marketingový archetyp: Vládce

Kdo je "vládce"?

Vládce je dalším z dvanácti marketingových archetypů. Působí sebejistě a hned na první dojem dává najevo, kdo je zde pánem. Rád má věci pod kontrolou a dává světu řád, často zachraňuje situaci a snaží se dát věci do pořádku. Člověk v archetypu vládce je rád ve vůdcovské pozici a přebírá na sebe odpovědnost za druhé. Kromě toho může ostatní podporovat v intenzivnějším prožívání života. Značky tohoto typu nevnímají své zákazníky jako podřízené, ale berou je jako sobě rovné. Příkladem je Microsoft nebo Mercedes Benz.

Marketingový archetyp: Mudrc

Kdo je "mudrc"?

Mudrc je poslední z dvanácti marketingových archetypů, které jsme zařadili do našeho přehledu marketingových archetypů. Jeho charakteristickou vlastností je inteligence, touha po pravdě a pochopení fungování světa. V marketingu se tento archetyp nejčastěji používá tam, kde je kladen důraz na inteligenci, znalosti nebo přemýšlení. Příkladem takových firem jsou například knihkupectví či univerzity, dále pak Google. Jistou nevýhodou je nepoužitelnost takového archetypu v běžném životě.

Marketingový archetyp: Jeden z nás

Kdo je "jeden z nás"?

Jeden z nás je jedním z dvanácti marketingových archetypů. Hlavním cílem tohoto typu je zapadnout do společnosti, chce splynout s davem. Snaží se působit normálním běžným dojmem a nijak nevyčnívat. Největším jeho strachem je, že by byl nějakým způsobem ze společnosti vyčleněn. Většinou se tento archetyp používá pro propagaci produktů běžné denní potřeby se střední nebo nízkou cenou. Příkladem firmy prezentující se jako archetyp "jeden z nás" je například Sconto nábytek.

Ilustrační foto: Viva Luna Studios na webu Unsplash

Náš tip

Další pojmy ze světa marketingu, PR a reklamy najdete v našem Marketingovém slovníku.
Projděte si několik stovek hesel, která vám pomohou zorientovat se v pojmech týkajících se reklamy a dalších příbuzných oborů. Marketingový slovík připravuje tým Idealab.