První ze seriálu článků o měření výkonnosti webových stránek pomocí analytických nástrojů od společnosti Google. Krok po kroku projdeme, kde je možné získat nejdůležitější data o vašich uživatelích. Jak je interpretovat. K čemu mohou sloužit. Jak je využít v rozvoji vlastního podnikání, ať už jste prodejce nábytku, architekt nebo interiérový designér.

Analytické nástroje Google

Díky nástrojům jako jsou Google Analytics nebo Google Tag Manager jste schopni vyvodit důležité analytické výstupy pro váš on-line i off-line business.

Výpis nejdůležitějších měření uživatelů na webu:

  • Měření uživatelů v reálném čase
  • Publikum
  • Akvizice
  • Chování
  • Konverze

Měření uživatelů v reálném čase

Co znamená měření v reálném čase?

Měřící nástroj Google Analytics, na který se odkazuji výše, je schopný reportovat chování uživatelů v reálném čase. Můžete například vidět, kolik lidí je právě v této chvíli na vašem webu, nebo se kterými stránkami nebo událostmi jsou v interakci a které konverze cíle se vyskytly.

Příklady využití tohoto nástroje:

  • monitorování nového obsahu
  • pochopení využívání vašeho webu uživateli
  • sledování, zda jednodenní propagace přivádí na web návštěvníky
  • ověření funkčnosti měřícího kódu
  • testování změn na webu
Více na webu Google Analytics

 

Publikum

Publikum, nebo-li segment, jsou skupiny uživatelů, kteří navštěvují vaše webové stránky. Tato skupina musí být časově vymezena například obdobím 12 po sobě jdoucích měsíců.

Publikum mohou být nejen návštěvníci, ale v případě elektronických obchodů i zákazníci. Pro správné měření těchto skupin je důležité si tyto skupiny správně definovat - vždy začínejme zjišťovací otázkou.

Můžete vytvořit široké definice – například všichni uživatelé, kteří někdy koupili nějaký produkt, nebo všichni uživatelé, kteří nakoupili během posledních 12 měsíců, ale ne v posledních dvou měsících.

Na co je důležité nezapomenout je správné nastavení filtrů - vylučujte vždy IP adresy správců daného serveru. V případě že filtry do vašich analytics nezařadíte, mohou být výsledky velice zkresleny.

Více na webu Google Analytics

Akvizice

Pomocí přehledů Akvizic můžete zjistit informace o návštěvnosti. Tedy to, zda uživatelé přicházejí na web přímo nebo prostřednictvím vyhledávače a jak efektivně určité marketingové kampaně získávají uživatele.

Zdroj

Každý odkaz na web má svého původce, neboli zdroj. Častým příkladem zdroje může být například "google".

Médium

Každý odkaz na webové stránky má také médium.

Klíčové slovo

Klíčové slovo symbolizuje frázi, přes kterou uživatelé vyhledávali a dostali se na váš web. Pro ideální fungování Google Analytics je třeba spárovat účet s Google Search Console. Vyzkoušejte si například klíčové slovo "správa Linkedin", které vyhledává řada uživatelů, kteří potřebují pomoci se správou sítě LinkedIn.

Náš technický tip

V případě, že vaše doména obsahuje šifrování SSL, bude Google Analytics vypisovat:
"not provided", nebo-li: "neposkytnuto".

Kampaň

Název odkazující kampaně z Google Ads nebo Sklik.

Doporučeným nástrojem pro správnou identifikaci reklamní kampaně je Google Analytics Campaign URL Builder.

Chování

Na přehledu Chování jste schopni sledovat konkrétní uživatele a stránky, které navštívili. Užitečným nástrojem může být Tok chování, který nejčastěji slouží ke sledování odchodů návštěvníků z konkrétní stránky.

Konverze

Nejdůležitějším analytickým pojmem na vašem webu jsou konverze. Konverze je dokončená činnost (online nebo offline), která je důležitá pro úspěch vaší firmy. Příkladem může být registrace k odběru newsletteru (konverze cíle) nebo nákup zboží (transakce, někdy se jí říká konverze elektronického obchodu).

Typy konverzí

  • Makrokonverze - dokončená transakce nákupu
  • Mikrokonverze - určitá dokončená činnost

V dalším díle se zaměříme na komplexní nástroj Google Tag Manager.

Čtěte navazující článek

Máte zájem o více informací? Chcete se s námi potkat?
Jste architekt, designér nebo prodejce a potřebujete probrat výkonnost vašeho webu?
Kontaktujte nás a potkejte se s námi.