V posledních letech se dopady naší činnosti na životní prostředí skloňují čím dál více. Zcela přirozeně se tak environmentální otázky dotýkají i firem. Ať už je to regulace odpadu při výrobě, obsah toxických látek či ekologická náročnost produktů nebo i množství papíru spotřebovaného na tisk dokumentů. Jak se postavit k životnímu prostředí jako firma? Jak komunikovat zákazníkovi, že se snažíte něco zlepšit? Přečtěte si jak využít green marketing i u vás.

Zvýšené povědomí o stavu přírody zvedlo i poptávku po produktech a službách šetrných k životnímu prostředí. Spousta malých i velkých firem tak musela uzpůsobit nejen své chování a uvažování, ale především marketing a komunikaci se zákazníky.

Ekologické = drahé. A nebo ne?

Jednou z prvních překážek zavedení ekologických variant je často vyšší cena. Ta je způsobena především vyššími nároky a využíváním jiného než mainstreamového řešení. Mnohdy je tzv. zelená varianta dražší jen z krátkodobého pohledu, investice se může vrátit například v úsporách energie či v nárůstu prodejů. Kromě ceny je třeba uvažovat i o načasování a formě takového environmentálního marketingu. Při propagaci nějakých „eco-friendly“ – služeb či produktů je důležité neopomenout kromě relativně zřejmých faktorů jako jsou použité materiály, například i jejich distribuci nebo ekologické smýšlení subdodavatelů. Věříme, že nejlíp se člověk učí chybami. Pojďme se tedy podívat na chyby ze světa.

V roce 2005 značka Nike spustila svoji řadu obuvi Considered. Ta se vyznačovala použitím udržitelných materiálů jako například hnědá konopná vlákna. Díky tomu ale bota získala značně „přírodní“ nádech, který značně vybočoval z řady jinak high-tech koncipovaných tenisek. I u skalních fanoušků značky, tak bota sklidila velkou kritiku a po necelém roce byla stažena z prodeje.

Nike Considered

Zdroj: https://solecollector.com/news/2015/04/the-history-of-nike-considered

V Nike se ale zelených inovací nevzdali. Poslechli svoje zákazníky a rozhodli se v inovacích pokračovat tak, aby zákazník nic nepoznal. Omezili použití lepidel a dalších toxinů, začali používat recyklovaná polyesterová vlákna a začali se zabývat i distribucí nejen svých produktů ale i materiálů k výrobě. Ponaučení: Vy sami znáte své klienty a zákazníky nejlépe. Proč využívají právě vaše produkty a služby? Jak zavést „zelenější“ variantu, tak aby ji vaši zákazníci přijali?

Není to jen o životním prostředí

Do udržitelné produkce ale nepatří jen šetrnost k životnímu prostředí. Kvalitní pracovní podmínky pro zaměstnance jsou stejně tak důležité. Další příklad špatné praxe pochází od švédského výrobce oblečení H&M. Ti se sice v roce 2013 po tragickém sesunu továrny v Bangladéši zavázali, že zlepší pracovní podmínky, ale ještě minulý rok se ukázalo, že například zaměstnanci v Kambodži nevydělávají ani životní minimum a jsou nucení pracovat nad rámec zákonného limitu bez následné odměny. Tady je ponaučení velice jednoduché: myslete to vážně. Většina iniciativ odpovědných produktů a služeb neskončila kvůli nízké poptávce na trhu, ale kvůli povrchnosti a prvoplánovitosti svých rozhodnutí. Každá „udržitelná“ inovace sebou nese hodně otázek a počáteční skepse okolí, a proto je potřeba být transparentní a neslibovat nemožné.

Jak se dá výše zmíněné aplikovat na stavebnictví a architekturu?

I tvorba či rekonstrukce domů, kanceláří a dalších budov musí myslet na prostředí, a to jak na životní, tak pracovní, ale dokonce i na lokalitu, kde se objekt nachází. Žádný architekt netvoří projekt, který bude fungovat například jenom 3 roky. Tvoří se pro budoucnost. Co je tedy taková odpovědná a šetrná budova? Existuje několik certifikací, které se takovým budovám udělují. Jednou z nich je například LEED (Leadership in Energy and Enviromental Design). Budova, která by se chtěla ucházet o takovou certifikace musí získat body z různých kategorií, jako například ekologická udržitelnost, kvalita vnitřního prostředí, materiály a zdroje, lokace a doprava, energie, nebo efektivní hospodaření s vodou. Příkladem takové budovy může být City Green Court na Pankráci v Praze pro Skansku. Ta získala 90 ze 100 možných bodů a dosáhla tak na nejvyšší možné hodnocení „LEED Platinum“.

Zeptali jsme se Evy Nykodýmové ze společnosti SKANSKA:

Jakým způsobem vnímáte téma „zeleného marketingu“ ve vaší společnosti a jak může pomoci certifikace a důraz na environmentální aspekty budovy v obchodní realizaci? 

Protože je trvalá udržitelnost v srdci našeho businessu, je i tzv. zelený marketing jeho nedílnou součástí. Už jedna z našich základních hodnot jako firmy je „Care for Life“, což pro nás vyjadřuje i podstatu trvalé udržitelnosti – ochranu života. Protože jsou naše stavby na špičkách světových žebříčků ekologických budov, dovolujme si na zeleném marketingu z velké části náš celkový marketing stavět. Certifikace jsou pro externí trh i pro nás potvrzením a důkazem toho, že naše budovy skutečně udržitelné jsou, je to pro nás jakýsi „punc udržitelnosti“. Pro náš business jsou pak certifikace velmi důležité při získávání klientů. Téměř všechny větší firmy (které tvoří většinu naší cílové skupiny), na ně „slyší“. Ve firemních hodnotách mají ekologii udržitelnost také zabudované a nemohou si tak dovolit sedět v neekologické budově. Certifikace nám tak pomůže získat kvalitní a renomované nájemce a tím i budovu lépe prodat.

Zelený marketing nám také dává možnost sdílet informace a zkušenosti i mimo naši společnost a je neoddělitelnou součástí našich projektů od jejich zahájení do doby dlouho po jeho dokončení.

Eva Nykodymová (EHS and Sustainability manager, SKANSKA)

Jedním z aspektů udržitelné architektury je zároveň i adaptibilita. V Čechách sice zima trvá jen pár týdnů a léto skoro půl roku, ale zimní budovy umíme stavět skvěle. O poznání horší je to s budovami, ulicemi a domy v létě. Rozpálené vydlážděné náměstí je téměř v každém menším i větším městě. Cílem šetrných budov tak není jen odpovědnost k životnímu prostředí, ale i vytvoření zdravého pracovního prostředí, které povede i k vyšší produktivitě práce. I to je vize České rady pro šetrné budovy. Ta se snaží podnítit stavební průmysl a trh s nemovitostmi ke změněně uvažování, a to skrze vzdělávání a další odborné aktivity.

Chcete se s námi pobavit o vašem green marketingu?
Napište nám na office@idealab.cz, nebo zavolejte +420 777 572 476, tedy přímo Radkovi Váňovi.

PR a marketing pro architekturu

PR a marketing pro architekturu

Náš PR a mediální servis nabízíme architektům, interiérovým designérům, produktovým designérům, ale i dodavatelům staveb a interiérových realizací.