Minulý týden jsme se smutně konstatovali, že napsat dobrý PR článek není vůbec žádná legrace. A měl by se toho ujmout profesionál, který dané problematice rozumí.

Jaké základní parametry by měl PR článek splňovat? Dneska se podíváme na formu.
PR článek by především měl mít vlastní, původní a pokud možno originální obsah. To znamená, než se do tvorby PR článku pustíte, nebo práci zadáte najatému freelanceovi nebo agentuře, zkuste si odpovědět na jednoduchou otázku:

„Chtěl bych to číst?"

Jinými slovy: jsou zadání, obsah i forma mého článku takové, aby to vás – nejen jako klienta, ale obyčejného čtenáře, který o vaší značce nebo firmě nikdy neslyšel – aspoň 10 sekund bavilo číst? Tady jsou tři jednoduchá obsahová kritéria, která by PR článek měl splňovat.

1. Není to PR článek

Trochu překvapivé na začátek, což? Ale ne tak docela: není nic otravnějšího, než když na konci (nebo na začátku) textu najdete označení „komerční sdělení“, „tisková zpráva“ nebo „placená informace“. V tu chvíli 85% čtenářů odchází, zavírá, maže…
Jak z toho ven? Dokážete připravit o vašem výrobku nebo službě například rozhovor s někým, kdo ji využívá? Nebo zajímavou reportáž?

2. A co mi to dá?

Když vám čtenář věnuje v záplavě obsahu, který se na něj valí ze všech stran, 20-30… možná 60 sekund, měl by od vás něco dostat. Ne, nemusí to být v Čechách tak oblíbená sleva 6% na první objednávku… Měl by dostat informaci. Měl by dostat důvod, proč s vámi zůstat. Proč hledat další informace o vašem výrobku nebo službě.
Čeho se vyvarovat? To, že má vaše firma 125 let historii, je fajn. Ale upřímně:… koho to zajímá, když si chci vybrat a koupit novou vrtačku?
Nebo „Každý kupující má možnost si vybrat svůj vlastní produkt s originálním přírodním designem“ taky není žádná obsahová hitparáda.

3. Jsem ve správném žánru

Když čtu dětem pohádku, je jasné, že lokace za sedmero horami a sedmero řekami prostě nemůže chybět. Pokud jsem architekt a vybírám osvětlení pro aktuální projekt, pak mne popis:
„Jiskrnou novinkou jsou originální odstíny vlámská zlatá a vlámský bronz, perfektně pasující k minimalistickému pojetí našich svítidel. Dokáží pozvednout interiér, současně jej ponechat minimalistický, přesto lekce eklektický“ dovede leda tak do pekla duševní trýzně a totální beznaděje.

Každý obsah by měl mít svou formu. Nenechte jezdit Pacholíčka v linearitě sedmi krajinných benefitů. Ani nepopisujte tvar nového svítidla jako „někde mezi minimalismem a eklektismem“.
Protože někde mezi minimalismem a eklektismem se nachází NIC.
Příště se podíváme na rozsah a další formality, které byste neměli minout při tvorbě PR článku.

Potřebujete kvalitní obsah na svůj web nebo blog?

Napište Radkovi a uvidíte, že obsah a funkce spolu mohou fungovat.