Tady potřebujeme důsledně rozlišit dva typy krize. Na jedné straně současná situace, kdy většina byznysu stojí. Lidi jsou na home office a celkově se zdá, jako by se zastavil čas. Tu jsem pro potřeby našeho článku nazval dobou pandemickou. Na straně druhé – období po uvolnění opatření natolik, že se většina z nás vrátí do kanceláří, firmy se budou pokoušet znovu rozběhnout “zaseklý” byznys a s tím spojený obchod. To budeme nazývat ekonomickou krizí.

Recese nebo pandemie? Je v tom opravdu rozdíl?

Pro marketing zásadní! V jednom z minulých článků na našem blogu jsme psali, jak v krizi marketovat. Nerozlišovali jsme, o jakou krizi jde, ale měli jsme na mysli právě krizi ekonomickou. Pro tu jsme doporučovali správné marketingové aktivity, jako připravit si priority, minimalizovat neměřitelné akce, a soustředit energii i ořezaný marketingový rozpočet na měřitelné aktivity výkonnostního marketingu. Zaměřit se na akviziční kampaně jako B2B telemarketing nebo semináře a webináře. To jsou ty správné taktiky pro období ekonomické krize.

Proč se vám teď nedaří rozjet nové obchody?

Bohužel, toto nelze aplikovat na současnou situaci. I když víme, že se trh ochlazuje, tak pokoušet se nyní o akvizice, je v těchto týdnech prakticky nemožné. Víme, o čem mluvíme. Sami jsme to zkoušeli.

Pokud nejste schopni se dovolat správným lidem a domluvit si s nimi schůzku v nejbližší budoucnosti, jsou jakékoli obchodní snahy marné. Ale jak se dovolat někam, kde pevné linky nikdo nezvedá, a když je někdo zvedne, tak zjistíte, že vaše cílová osoba pracuje z domu a mobilní číslo na ní nedostanete? Jak si domlouvat schůzku, když se velká většina lidí v tuto chvílí bojí jakéhokoli kontaktu? Nebo je jim dokonce kontakt s vnějším světem firmou zakázán. Jak zvát na webináře (fyzické akce samozřejmě v tuto chvíli vůbec neřešíte), když vaši zákazníci mají plnou hlavu stojících projektů, a co bude za týden je pro ně příliš daleko? Proaktivní taktiky v těchto dnech prostě nefungují.

Co dělat v době pandemické?

To ale neznamená, že teď máte stát se založenýma ruka stranou a čekat, až se to přežene. Teď je důležité využít čas a budovat viditelnost a pozici firmy na trhu. Připravit se tak na chvíli, kdy krize pandemická přejde v „pouhou“ krizi ekonomickou.

Vaším hlavním úkolem by tedy měla být práce na posílení značky, budování „brandu“. To jde nejlépe tvorbou vlastního obsahu (blognewsletter) a přípravou kampaní na obsahové i vyhledávací síti. To vám pomůže zůstat zákazníkům na očích. Ukázat, že jste pořád zde a připraveni pomoci jim, kde bude potřeba.

Plánujte a připravujte se na dobu “po tom”

Dobře si naplánujte další kroky v době po epidemii. To určitě neodkládejte a začněte hned, protože jednotlivé kampaně a akce nevymyslíte za den. Zvláště s omezeným marketingovým rozpočtem potřebujete dost času aktivity dobře naplánovat. Využijte tedy současný stav, protože i když se to teď nezdá, všechna ta omezení kvůli epidemii tu nebudou dlouho. Jakmile vlády začnou uvolňovat omezení pohybu, musíte být připraveni přejít na naplánované marketingové aktivity pro ekonomickou krizi. Tím se zase dostáváme zpátky k druhému odstavci tohoto textu a samotnému článku, který jsme psali zde. Kdo si nejlépe připraví svoji pozici a bude na trhu první, bude mít velkou výhodu.

Pokud potřebujete pomoci s tvorbou obsahu, budování brandu, nebo jenom prostě potřebuje tipy na marketingové aktivity v době recese, dejte nám vědět.

Jsme tu pro vás.

Petr Chaloupka
Tel.: +420 777 587 024
Email: petr@leadmachine.cz

Psáno pro LEADMACHINE.CZ
Foto je Ante Hamersmit z webu Unsplash